گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.

جستجو با گوگل



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
ترجمه وبلاگ به سایر زبانها
كانال‌هاي ما

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها

موسیقی از نظر اهل بیت (علیهم السلام)

دوشنبه, ۹ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۴۵ ق.ظ
  • ۶۷۲۶ نمایش
  • توجه: لطفا بعد از خوندن احادیث ، از ما نپرسید؛ پس چرا وزارت ارشاد جمهوری اسلامی!!! مجوز میده و تلویزیون جمهوری اسلامی!! پخش میکنه و....!!!!(حد اقل در مورد مواردی که یقینا به فتوای برخی مراجع حرام هستند)

    قابل توجه عزیزانی که ممکن است اشکال کنند:
    ما قصد فتوا دادن نداریم و بررسی دقیق این مباحث، در حوزه تخصصی فقه انجام می شود و کسانی که در این زمینه قدرت اجتهاد ندارند باید از مراجع تقلید خودپیروی کنند قصد ما از نقل احادیث ذیل جهت محض اطلاع عزیزان از وجود آیات و احادیث اینچنینی در ذم موسیقی (صدای برخواسته از آلات مخصوص) و غنا (صدای بر آمده از حنجره) است!

    در ادامه می خوانید:
    در کجای  قرآن به
    موسیقی اشاره شده است؟ !

    بعثت رسول خدا برای نابودی ساز و نی !

    خانه ای که در آن موسیقی است از بلا دور نیست و دعا مستجاب نمی شود و فرشتگان داخل آن نمی شوند و برکت از آنجا میرود!

    اولین نوازنده و خواننده شیطان است !

    گوش کردن صدای تار موسیقی از گناهان کبیره است !

    غنا بدترین صداها !

    خدا به مجلسی که در آن غنا باشد نظر نمی کند !

    غنا موجب فقر و نفاق است !

    غناء و آوازه خوانی، طلسم زنا !

    گوش کردن به موسیقی و ترانه موجب قساوت قلب است !

    آموزش دادن موسیقی کفر است !

    سرب داغ روز قیامت درون گوشی که موسیقی گوش می دهد !

    نوازنده ، رو سیاه روز قیامت !

    نوازنده و خواننده ، کور و کر و لال روز قیامت!

    آلات موسیقی چه می گویند؟

    کفران نعمت

    زن آوازه خوان ملعون است!

    موسیقی بهشتی !

    حرمت موسیقی در قرآن !
    عن ابی عبدالله ( علیه السّلام ) فی قول الله تعالی: «و اجتنبوا قولَ الزُّور» (حج، ۳۰)، قال: قول الزُّورِ الغِناء.
    امام صادق – علیه السّلام – درباره سخن خداوند که می فرماید: «از گفتار باطل بپرهیزید» فرمود: گفتار باطل همان غناء است.
    «وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۲۲۷»

    قال الامام الباقر
    ( علیه السّلام ) : الغِناءُ مِمّا وَعَدَاللهُ علیه النارَ و تلاهذه الآیة: و مِنَ الناس مَن یشتری لهوَ الحدیث لیُضِلَّ عن سبیل الله … (لقمان، ۶).
    غنا و آوازه خوانی از جمله گناهانی است که خداوند برای آن وعده آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمود: «برخی از مردم کسانی هستند که سخن بیهوده را می خرند تا دیگران را از روی نادانی از راه خدا گمراه کنند و آیات الهی را به استهزاء گیرند، برای آنان عذابی خوارکننده خواهد بود».
    «وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۶»

    قالَ رجلٌ‏ للصادِقِ
    (علیه السّلام): إنَّ لی جِیرانا و لَهُم جَوارٍ یَتَغَنَّینَ و یَضرِبنَ بِالعُودِ، فرُبّما دَخَلتُ المَخرَجَ فَاطِیلُ الجُلوسَ استِماعا مِنِّی لَهُنَّ! فقالَ لَهُ الصادقُ علیه السلام: لا تَفعَلْ، فقالَ: و اللّهِ ما هو شی‏ءٌ آتِیهِ بِرِجلی إنّما هو سَماعٌ أسمَعُهُ بِاذُنی، فقالَ لَهُ الصادقُ (علیه السّلام): تَاللّهِ أنتَ! أ ما سَمِعتَ اللّهَ عَزَّ و جلَّ یقولُ: «إنَّ السَّمْعَ و البَصَرَ و الفُؤادَ کُلُّ اولئکَ کانَ عَنهُ مَسْؤولًا» «اسراء36»؟! فقالَ الرَّجُلُ کَأنّنی لم أسمَعْ بهذهِ الآیةِ مِن کتابِ اللّهِ عَزَّ و جلَّ مِن عَرَبیٍّ و لا عَجَمیٍّ! لا جَرَمَ أنّی قد تَرَکتُها، و أنا أستَغفِرُ اللّهَ تعالى.
    مردى به امام‏ صادق
    (علیه السّلام) عرض کرد: همسایگانى دارم که آنان را کنیزکانى است که آواز مى‏خوانند و عود مى‏نوازند و گاهى اوقات من به مستراح مى‏روم و براى این که ساز و آواز آنها را بشنوم نشستنم را طول مى‏دهم. حضرت علیه السلام به او فرمود: این کار را نکن. مرد گفت: به خدا قسم از روى قصد آن جا نمى‏روم، بلکه آوازى است که با گوشم مى‏شنوم. حضرت فرمود: عجبا از تو مگر نشنیده‏اى که خداوند تعالى مى‏فرماید: «همانا گوش و چشم و دل، از همه اینها بازخواست مى‏شود»؟ آن مرد گوید: انگار این آیه کتاب خداوند عزّ و جلّ را از هیچ عرب و عجمى نشنیده بودم. لا جرم این عمل خود را ترک کردم و از خداى بزرگ آمرزش مى‏طلبم.
    «میزان الحکمه    ج‏8    537     حدیث: 15499»

    الإمامُ الرِّضا
    (علیه السّلام) لمّا سَأَلَهُ محمّدُ بنُ أبی عَبّادٍ عنِ السَّماعِ، و کانَ مُشتَهرا بالسَّماعِ، و شُربِ النَّبیذِ: لأِهلِ الحِجازِ رَأیٌ فیهِ، و هُو فی حَیِّزِ الباطِلِ و اللَّهوِ، أ ما سَمِعتَ اللّهَ تَعالى یقولُ‏ «و إذا مَرُّوا بِاللَّغوِ مَرُّوا کِراما» (الفرقان: 72) 
    امام رضا
    (علیه السّلام) در پاسخ به سؤال محمّد بن ابى عبّاد که به آوازه خوانى و شرابخوارى شهره بود و درباره آوازه خوانى سؤال کرد فرمود: اهل حجاز در این باره رأى و نظرى دارند. در حالى که این عمل به منزله باطل و لهو است. مگر نشنیده‏اى که خداوند تعالى مى‏فرماید: «و چون بر لغو بگذرند، با بزرگوارى مى‏ گذرند».
    «میزان الحکمه    ج‏8    538     حدیث: 15500.»

    بعثت رسول خدا برای نابودی ساز و نی !
    قال رسول الله (صلی الله علیه و آله ) : اَنَّ اللهَ بَعثََنی رحمةً للعالَمین و لِاَمحقَ المعازفَ و المزامیرَ و امورَ الجاهلیة.
    خداوند مرا مبعوث کرد تا رحمتی برای جهانیان باشم و ساز و نی ها و امور جاهلیت را نابود سازم.
    «بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۰»

     

    خانه ای که در آن موسیقی است از بلا دور نیست و دعا مستجاب نمی شود و فرشتگان داخل آن نمی شوند و برکت از آنجا میرود!
    قال الامام الصّادق
    (علیه السّلام): بیتُ الغناء بیتٌ لا تُؤمَنُ فیه الفجیعةُ و لا تُجابُ فیه الدَّعوةُ و لا تَدخلُه الملائکة.
    خانه ای که در آن غناء و ساز و آواز نواخته شود، از مصیبت ها و بلاهای دردناک در امان نیست و دعا در آن خانه مستجاب نمی گردد و فرشتگان به آن خانه وارد نمی شوند.
    «دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۸۰»

    قال رسول الله (صلی الله علیه و آله ): لا تَدخلُ الملائکةُ بیتاً فیه خَمرٌ أو دفٌّ أو طَنبُور أو نَردٌ و لا یُستجابُ دعاءُ هُم و تَرتفِع عَنهم البرکةُ.
    فرشتگان وارد خانه ای که در آن شراب یا دایره یا طنبور (نوعی از آلات موسیقی) و یا نرد (نوعی وسیله قمار) باشد، نمی شوند و دعای اهل آن خانه مستجاب نمی گردد و برکت از آنان برداشته می شود.
    «مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۸»

     اولین نوازنده و خواننده شیطان است !
    قال رسول الله  (صلی الله علیه و آله)  : کان اِبلیسُ اَوّلَ مَن تَغَنّی.
    ابلیس نخستین کسی است که به غناء و آوازه خوانی پرداخت.
    «وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۱»

    گوش کردن صدای تار موسیقی از گناهان کبیره است !

    قال الامام الرضا
    (علیه السّلام): اِستماع الاَوتار مِنَ الکبائر.
    گوش دادن به (صدای) تارهای موسیقی از گناهان کبیره است.
    «مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۲۰»

    غنا بدترین صداها !
    قال الامام الصّادق
    (علیه السّلام): شرُّ الاَصواتِ الغِناء.
     بدترین صداها، غناء (و آوازه خوانی) است.
    «وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۹»

     خدا به مجلسی که در آن غنا باشد نظر نمی کند !
    قال الامام الصّادق
    (علیه السّلام): الغناءُ مجلسٌ لاینظر اللهُ اِلی اَهلهِ.
    مجلس غناء مجلسی است که خدواند به اهل آن نظر (لطف و رحمت) نمی کند.
    «وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۸۸»

     غنا موجب فقر و نفاق است !
    قال الامام الصّادق
    (علیه السّلام): الغناءُ یورث النفاقَ و یُعقِبُ الفقر.


     قال الامام الصّادق
    (علیه السّلام): اِستماعُ اللَّهو و الغناء یُنبِتُ النفاقَ کما یُنبت الماءُ الزَّرع.
    گوش کردن به چیزهای بیهوده و غناء و آوازه خوانی، نفاق را می رویاند همان گونه که آب کشتزار را می رویاند.
    «وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۶»

    قال الامام الصّادق
    (علیه السّلام): الغناءُ عُشُّ النفاق.
    غناء و آوازه خوانی، لانه نفاق و دوروئی است.
    «وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۷»

    قال الامام الصّادق ( علیه السّلام ): الغناءُ یُورِثُ الفقر.
    غناء و آوازه خوانی موجب فقر و تنگدستی می گردد.
    «مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۳»

    قال الامام الباقر
    (علیه السّلام): الغناءُ یُنبِتُ النفاق فی القلب کما یُنبت النخلُ الطلع.
    غناء و آوازه خوانی نفاق و دروئی را در دل می رویاند همان گونه که درخت نخل، خوشه خرما را رویش می دهد.
    «دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۰۸»

    قال رسول الله (صلی الله علیه و آله ): اَربعٌ یُفسِدنَ القلبَ و یُنبتنَ النفاقَ فی القلب کما یُنبِتُ الماءَ الشجرَ؛ اِستماعُ اللَّهو و … .
    چهار چیز است که قلب و روح را تباه و نفاق را در آن می رویاند، همچنان که آب، درخت را می رویاند؛ (یکی از آنها) گوش دادن به چیزهای لغو و بیهوده است.
    «بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۲»

    غناء و آوازه خوانی، طلسم زنا !
    قال رسول الله (صلی الله علیه و آله ): الغناءُ رُقْیَةُ الزّنا.
    غناء و آوازه خوانی، طلسم زناکاری است.
    «بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۴۷»

    گوش کردن به موسیقی و ترانه موجب قساوت قلب است !
    قال رسول الله (صلی الله علیه و آله ): ثلاثٌ یَقسینَ القلبَ: اِستماعُ اللَّهو و … .
    سه چیز باعث قساوت و سنگ دلی می گردد: (یکی از آنها) گوش دادن به چیزهای لغو و بیهوده است.
    «بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۵۲»
     
    آموزش دادن موسیقی کفر است !
    قال الامام الصّادق
    (علیه السّلام): لا یَحِلُّ بیعُ الغِناء و لا شِراءُه و استماعُه نفاقٌ و تعلیمهُ کُفر.
    خرید و فروش (آلات) غناء و ساز وآواز حلال نیست و گوش دادن به آن، نفاق و دوروئی و آموزش دادنش، کفر و بی دینی است.
    «دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۰۹»

     سرب داغ روز قیامت درون گوشی که موسیقی گوش می دهد !

    قال رسول الله (صلی الله علیه و آله ): مَنِ استمعَ اِلی اللَّهو یُذابُ فی اُذُنهِ الآنُک.
    کسی که به چیزهای لهو و بیهوده گوش فرادهد (روز قیامت) در گوشش سرب گداخته (و ذوب شده) ریخته می شود.
    «دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۱۰»

     نوازنده ، رو سیاه روز قیامت !
    قال رسول الله (صلی الله علیه و آله ): یُحشرُ صاحبُ الطَّنبور یوم القیامةِ و هو أسودُ الوجهِ و بِیَده طنبورٌ من نار و فوقَ رأسه سبعون اَلف ملکٍ، بید کُلُّ ملکٍ مِقْمعَةُ یَضربون رأسَهُ و وجهَه.
    دارنده طنبور (نوعی از آلات موسیقی) روز قیامت محشور می شود در حالی که صورتش سیاه و در دستش طنبوری از آتش است و بالای سرش هفتاد هزار فرشته قرار دارند که در دست هر کدام از آنها عمودی آهنین است که بر سر و صورتش می زنند.
    «مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۹»

     نوازنده و خواننده ، کور و کر و لال روز قیامت
    قال رسول الله (صلی الله علیه و آله ): یُحشَر صاحبُ الغناء مِن قبره اَعمی و اَخرس و اَبکم.
    دارنده (آلات) غناء و آوازه خوانی محشور می شود در حالی که کور و کر و لال است.
    «مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۱۹»

    آلات موسیقی چه می گویند؟
    سَمِعَ امیرالمؤمنین
    (علیه السّلام)رجلاً یَطربُ بالطَنبور فمنعه و کَسَرَ طنبورَه … فقال: اِنّه یقول: سَتَندِم سَتَندِم اَیا صاحبی سَتَدخُل جهنَّم اَیا ضاربی.
    امیرالمؤمنین امام علی
    (علیه السّلام) شنید مردی طنبور می نوازد، وی را از این کار منع کرد و طنبورش را شکست و از وی خواست که توبه کند او هم توبه کرد، سپس به او فرمود: آیا می دانی هنگامی که طنبور نواخته می شود چه می گوید؟ عرض کرد جانشین رسول خدا (صلی الله علیه و آله ): داناتر است. حضرت فرمود: می گوید: بزودی پشیمان می شوی، به زودی پشیمان می شوی ای صاحب من! به زودی داخل جهنم می گردی ای نوازنده من!
    «مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۲۲۰»

     کفران نعمت
    قال الامام الصّادق
    (علیه السّلام): مَنْ اَنْعم الله علیه بِنعمةٍ فَجاءَ عند تلک النّعمة بِمِزمارٍ فقد کَفَرَها.
    کسی که خداوند به او نعمتی عطا فرماید و با وجود آن نعمت به نی و ساز و آواز روی آورد، کفران نعمت کرده است.
    «وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳۳»

     زن آوازه خوان ملعون است!
    قال الامام الصّادق
    (علیه السّلام): اَلمُغَنّیةُ ملعونةٌ ، ملعونٌ مَن أکَل َ مِن کَسبِها.
    زن آوازه خوان ملعون است و کسی که از درآمد آوازه خوانی او بخورد (روزی خود را بگذراند) نیز ملعون است.
    «الاستبصار، ج ۳، ص ۶۱»

    قال الامام الصّادق
    (علیه السّلام): اَلمُغَنّیةُ ملعونةٌ و مَن آواها و أکَلَ کسبَها ملعونٌ.
    زن آوازه خوان ملعون است و کسی که او را جای دهد و از درآمد آوازه خوانی او بخورد (روزی خود را بگذراند) نیز ملعون است.
    «بحار الانوار، ج ۷۹، ص ۲۱۱»

     موسیقی بهشتی !
    قال ابوالحسن
    (علیه السّلام): مَن نزَّهَ نفسَه عن الغناء فاِنَّ فی الجنةِ شجرةً یأمرُ اللهُ عزّوجلّ الریاحَ اَنْ تُحرِّکَها فَیسمعُ لها صوتاً ام یَسمعْ بمثله و مَن لم یتنزَّه عنه لم یَسمعْه.
    کسی که خود را از غناء و ساز و آواز، پاکیزه و دور نگه دارد در عوض آن در بهشت درختی است که خداوند به باد فرمان می دهد که آن درخت را به حرکت درآورد و از آن درخت صدایی دل نواز به گوش می رسد که هرگز مانند آن را نشنیده است، اما کسی که در دنیا خود را از غناء، پاکیزه و دور نگه ندارد آن صدا را نمی شنود.
    «جامع الاحادیث الشیعه، ج ۱۷، ص ۲۰۷»

    https://cafebazaar.ir/app/Ghunah.Shenasi/?l=fa

    social code

    كانال گناه شناسي در تلگرام

    توصيه مي كنم حتما در اين كانال عضو شويد!

    https://telegram.me/c313fadaii

    نظرات (۵۰)

    سلام بنده به دینی که به  من عاشق موسیقی توهین میکنه احترام نمیارم.  شما خودت هم میدونی که مردم برای حرفهای شما پشیزی ارزش قائل نیستن. پس عزیز من بیخودی خودت رو خسته نکن. بهشت واسه شما به صورت ششدانگ. ما هم میریم جهنم. برو بشین درست رو  بخون  تجدید نشی
    پاسخ:
    سلام
    امثال شما زیاد هستند تعجبی هم نداره
    خدا به شما و اطاعت شما هیچ نیاز و احتیاجی نداره
    ۲۳ آذر ۹۵ ، ۰۱:۳۹ علی(پرسه های پاییزی)
    سلام.نمیشناسمت.ولی امیدوارم همیشه سرزنده و برقرار باشی.مطالب عین حقیقته.انکه که را اسرار حق اموختند مهر کردند و دهانش دوختند.جماعتی که لنگ لنگان راه میره اگه یه نفر راست راه بره بهش میخندن.با قدرت و با صلابت ادامه بده.تو هیچ حدیثی من ندیدم موسیقی رو سفارش کنن و همین برای من کفایت میکنه که بدون موسیقی زندگی کنم و از سخنان عرفا و عابدان استفاده میکنم.شیطان کثیف ترین کارش زینت دادن کارهای زشت و حرامه که شخص خیلی باید رو نفس اماره خودش کار کرده باشه تا بتونه تشخیص بده.در پناه حق و اگه دلت بارونی شد منم دعا کن
    سلام و   عرض ادب ...  ممنون  از ایجاد این  سایت  و تشکر از اینکه  نظرات دوستان را به اشتراک  گذاشتید. 
    موسیقی (mozic) کلمه ای است یونانی که با کمی تغییرات وارد لغت عرب شده و به فن ترکیب صداها به نحوی که به گوش خوشایند باشد، موسیقی گویند. 1 ...ان الموسیقی هی الغناء...موسیقی همان غناست.
    تعریف غنا: )مد الصوت المشتمل علی الترجیع المطرب(3  غنا عبارت است از کشیدن صدا در حلق به حالتی که مناسب مجالس لهو باطل(مطرب) باشد.4 و نیز فرموده اند: غنا کشیدن صدا و پیچش دادن به آن است به طوری که مناسب با مجالس لهو و محافل انس و طرب و موافق با وسایل لهو ولعب باشد و خواندن بدین گونه و گوش دادن به آن و کسب در آمد به وسیله آن حرام است و فرقی نمی کند که همراه با وسایل لهو خوانده شود یا نه و در باطل استعمال شود یا نه، در قرآن یا دعا یا مرثیه یا شعر.5
    "غنا در چند معنی بکار میرود : 
    معنای اول: نغمه های موزون ومتناسب که از طبیعت برخی اشیاء و یا حنجره حیوانات شنیده می شود، مانند صدای آهسته برگ ها و درختان هنگام وزیدن باد و یا آواز خوش پرندگان.
    معنای دوم: آواز خوشی که از حنجره آدمی بیرون آید.
    معنای سوم: صدایی که از نواختن آلات موسیقی تولید می شود.
    این دو واژه) موسیقی و غنا( درحوزه مفاهیم دینی و اصطلاح فقیهان با یکدیگر تفاوت دارند)غنا( ازدیدگاه فقه عبارت است از)آوازی که از حنجره آدمی بیرون آید ودر گلو چرخانده(چهچهه و در شنونده حالت سرور و وَجد ایجاد کند و مناسب با مجالس لهو و خوشگذرانی باشد، امّا موسیقی به صوت و آهنگی گفته می شود که از آلات موسیقی پدید می آید، بنابراین بین موسیقی اصطلاحی و موسیقی فقهی، عموم و خصوص مطلق است، موسیقی اصطلاحی عام وگسترده و شامل موسیقی فقهی نیز می گردد، ولی موسیقی فقهی خاص است و به بخشی از موسیقی اصطلاحی اختصاص می یابد، این سخن در غنا نیز صادق است و نسبت یاد شده در آن جاری است. واژه موسیقی در متون دینی به چشم نمی خورد، ولی بجای آن واژه های غنا، لهو، ملاهی و مصادیق آلات موسیقی مانند دف، مزمار)نی ودف(معزف)تار(عود، طبل، تنبور و مانند آن بکار رفته است."6
    معنای مطرب:
    یعنی )خفه یعتری الانسان لشده حزن او سرور( خفت، سبکی و سستی که بخاطر غم و یا شادی زیاد در انسان به وسیله غنا ایجاد می شود.7 به فیض کاشانی و مرحوم خراسانی نسبت داده اند که این دو بزرگوار منکر حرمت غنا شده اند. حضرت امام خمینی)ره( در این مورد می فرمایند: "این نسبت برخلاف ظاهر کلام این دو بزرگوار است. بلکه ظاهر کلامشان این است که غناء دو قسم است : غنای حقّ وغنای باطل. غِنای حقّ در مورد اشعاری است که ذکر بهشت و جهنم و تشویق مردم به آخرت را در بردارد. غنای باطل همان چیزی است که در مجالس اهل لهو و باطل مثل مجالس بنی امیه و بنی عباس بوده است و سخن مرحوم فیض و مرحوم خراسانی ثابت نشده است که برخلاف اجماع یا مذهب باشد.
    موسیقی از نظر اسلام :
    شهید آیت الله دکتر بهشتی درکتاب موسیقی و تفریح در اسلام آورده است که:"درآیات قرآن کریم و همچنین در روایات، کلمه موسیقی یا موزیک یا معادل آن از کلمات عربی سراغ ندارم، در قرآن کریم که قطعاً نیست و در روایات هم تا آنجا که در خاطرم هست، سراغ ندارم، فقهای ما وقتی 
    می خواستند در باره حکم موسیقی دراسلام صحبت کنند، مطلب را تحت عنوان حکم )غِناء( دراسلام از یک طرف و همچنین حکم )آلات لهو( از طرف دیگر مطرح می کردند. درکتابهای فقهی، یک جا بحث در باره غناء و درکنار آن بحث در باره آلات لهو دیده میشود... بنا براین در باره موسیقی در اسلام می توان این طور گفت که  :
    )هرنوع آوازه خوانی و هر نوع موسیقی که شنونده را به شهوترانی و مخصوصاً به بی پروائی درگنهکاری  بکشاند و شنونده را برای ارتکاب فسق و فجور و کارهای خلاف عصمت و پاکی و تقوی بی پروا  کند و انگیزه های شهوت را در او چنان بر  انگیزد که در ارتکاب گناه،  قانون خدا، تعالیم پیغمبران، رعایت پاکی و تقوی و رعایت ارزشهای عالی انسانی را ولو موقتاً فراموش کند در اسلام حرام است. این قدر مسلم است، اما نمی شود گفت که آوازه خوانی ها و موسیقی های دیگر به طور مسلم در اسلام حرام شده است(.  
    حالا توجه می کنید به اینکه حتی کلمه لهو و به خصوص کلمه لغو هم چقدر با این نوع موسیقی مناسب است. درکلمات فقها گفته می شود "اللغو ما ینهی عن ذکرالله" لهو آنی است که آدمی را از یاد خدا غافل کند. این )از یاد خدا غافل کردن( می خواهد مرحله خاصی از غفلت از یاد خدا را بیان کند و آن مرحله خاص این است که آدم با ایمان، هر وقت با گناهی و لغزشی رو به رو می شود، خود به خود به یاد خدا می افتد. اینکه چون این کار حرام است و خدا گفته نکن، پس نکنم. این حالت که برای انسان با ایمان در برخورد با گناه دست می دهد یکی ازضامن های موثر در حفظ پاکی و فضیلت است. اصلاً یکی از مهمترین ارزشهای ایمان این است که ایمان پلیس باطن است. وقتی انسان تنها هم نشسته و با گناهی رو به رومی شود، ایمان درونی و وجدان الهی بر او نهیب می زند که خدا ناظر اعمال توست! نکن! این نوع توجه به خدا از مهمترین ارزشهای تربیت دینی است. بنابراین خود به خود آن نوع موسیقی و آن نوع از آوازه خوانی که درآدمی این توجه را ضعیف کند تا آن حدکه انسان وقتی با گناه رو به رو می شود اصلاً دیگر یادش نباشد که خدائی هست و بی پروا گناه کند و حتی با شوق و رغبت به گناه آلوده شود، البته حرام است و این را میتوان نظر قطعی اسلام از موسیقی بیان کرد.9
    به نام خدایی که موسیقی را افرید..بی سواد بودید.. بی سواد هستید.. و بی سواد خواهید ماند..
    پاسخ:
    به نام خدایی که راه و چاه را آفرید، هر دو را نشان داد و انتخابش را به ما واگذار کرد.
    نظرتون راجب احکام دین که با گذشتن زمان توسط مراجع تقلید آپدیت میشه تا مردم به مشکل نخورن یا هر دلیلی.... چی هست ؟ و اینکه رهبر خودشون در موسیقی سررشته دارن و این قابل انکار نیس چی ایا رهبر ما دارن کار حرام میکنن اگه تار میزنن ؟ آیا اگه امامهامون تو زمانشون موسیقی فقط واسه مجالس گناه بکار برده میشده شرایط با اون موقع فرق نکرده؟؟! امروز که دانشمندای خبیث دارن روی نت های  اعتیاد اور کار میکنن یا به وسیله برنامه reverse پیام هایی رو به ناخوداگاه مردم منتقل میکنن دست گرفتن موسیقی توسط مسلمان ها برای مقابله با اون ها نمیتونه یه مدل جهاد باشه ؟؟
    پاسخ:
    کی گفته رهبر انقلاب تار میزنه؟؟؟
    نه هرگز وسیله حرام راه مناسبی برای رسیدن به هدف متعالی نخواهد بود.
    در ضمن فتواها مختلف است و اگر امثال رهبر انقلاب با توجه به اجتهادشان و با مد نظر قرار دادن منابع دینی قایل به تفکیک بین موسیقی حلال و حرام هستند برخی دیگر قایل به حرمت انواع موسیقی اند حتی طبل
    ۱۱ آبان ۹۵ ، ۱۸:۱۱ بنده ی خدا
    سلام . خسته نباشید 
    ببخشید یک سوال داشتم 
    به طور مثال خدا غیبت رو حرام کرده و عذاب های بسیار وحشتناکی براش گذاشته چون هم باعث بی ابرویی اشخاص میشه هم تفرقه و ... 
    اما اهنگ مسئله ای شخصیه و اگر کسی اهنگ گوش بده ولی کار حرام نکنه و تحریک نشه چه اشکالی داره؟؟؟؟ خدای به این مهربونی چه طور میتونه برای همچین چیزی که فقط به خود فرد اسیب میرسونه همچین عذاب بزرگی قرار بده؟؟؟ دلیل شدت و بزرگی عذاب اهنگ چیه؟؟؟
    ممنون 
    پاسخ:
    سلام علیکم
    عوارض بسیاری بر موسیقی مترتب است از جمله از بین رفتن غیرت
    غیرت هم که نباشد این می شود که در جامعه می بینید.
    در ضمن خداوند به بنده هاش یرت داره وراضی به اضرار به نفس هم نیست.
    ممنون دوست عزیز از امروز دیگه موسیقی گوش نمیدم یعنی هم موسیقی گوش میدادم هم قران و دعاهارو ولی صدای قران و دعا خیلی بیشتر بهم ارامش میده مانند دعای عهد استاد فرهمند
    پاسخ:
    الحمد لله رب العالمین

    چرا پاسخ ها رو اینقدر تلخ میدید .پس انعطاف چی میشه . که نمی دونم روز قیامت همدیگرو میبینیم و غیره .هیچ کس از اون دنیاش خبر نداره و فقط تلاش میکنه . قرار نیست که تو این سایت دل بسوزونیم .پاسخ کوتاه هم بدین کافیه .من تا الان نظر نداده بودم و فقط نظرها و پاسخ ها رو خوندم .

    پاسخ:
    روزی ده چند تا فحش بشنوی، احکام خدا و احادیث اهل بیت علیهم السلام رو مسخره کنند، شما هم جواب تلخ میدی
     البته اگر ایمان داشته باشید به حقانیت آنها
    سلام
    گوش دادن به اهنگ حامدزمانی ..وعلی فانی حکم چیه
    پاسخ:
    سلام علیکم
    از مرجع تقلیدتون استفتا کنید
    موسیقس که رقص آور نباشه فکر نمیکنم مشکلی داشته باشه ین چیزیه که مراجع تقلید میگن درضمن خیلی از موسیقی ها باعث آرامش میشه یا مضمون خیلیاشون خداست اسلام مخالف چیزیه که به آدم ضرر برسونه و یه موسیقی آروم و ارامش بخش فکر نمیکنم ضرری داشته باشه درضمن  نوحه ها و مداحی ها هم گروهی از موسیقی هستند 
    پاسخ:
    سلام علیکم
    آهنگ با آواز فرق داره
    آواز غنایی حرامه اما آهنگ غالب مراجع مطلقا آن را حرام می دانند.
    ۲۵ مرداد ۹۵ ، ۱۹:۵۵ امیر حسَین
    سلام علیکم
    چه کسی گفته اسلام دین شادمانی نیست ؟
    که گفته غم و اندوه فضیلت ندارد ؟
    تا جایی که ما از احادیث بهره بردیم 
    هر دو توصیه شده اند لیکن در مسیر حق تعالی ..
    ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
    در رابطه با موسیقی همین بس که اگر خیری درش بود ائمه و پیامبران الهی از ان بهره می بردند 
    ولی نبردند 
    کسی که خوابه بیدار شدنیه 
    ولی اونیکه خودشو به خواب زده نمیشه بیدارش کرد 
    چه راست گفت امیرالمومنین ع که اگر کسی شتاب مرگ را ببیند هر چیزی در طلب دنیا را دشمن خود میدارد!!
    تشکر از فعالیت مثبت شما 

    الا که امام زمانمون غایب هستند در رخدادها و پیش آمدهای الان باید چه کار کنیم؟

    امام زمان حضرت مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف- فرموده اند:

    (أَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَهُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواهِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَأَنَا حُجَّهُ اللّهِ عَلَیْهِمْ)

    امّا در رویدادهاى زمانه، به راویان حدیث ما رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم.

     

    کمال الدین، ج2، ص484، ح10 ; الغیبه، شیخ طوسى، ص291، ح247 ; احتجاج، ج2، ص284 ; إعلام الورى، ج2، ص271 ; کشف الغمه، ج3، ص338 ; الخرائج و الجرائح، ج3، ص1114 ; بحارالأنوار، ج53، ص181، ح10 ; و وسائل الشیعه، ج27، ص140، ح33424 .

     همین حدیث کافی است که بگه آقا به راویان حدیث رجوع کنیدو بحث نکنید که چرا حرامه و چرا حلال نیست.

    بهتره بدونیم خدا هم خوشش نمیاد بعضی چیزا که بر ما پوشیده شده و آشکار نیست دنبالش بریم و هی بپرسیم.

    آخه بعضی اقوام به خاطر سوال زیاد هلاک شدن

    حرومه یعنی حرومه دیگه

    فقط ی سوال باقی میمونه و اون اینه که

    چرا با اینکه احادیث از زبان اهل بیت است و همه میدونیم انها به تمام علوم اشراف دارن و این احادیث گفتن

    پس چرا مراجع میان رو اون احادیث دوباره فتوی میدن؟؟!




    پاسخ:
    سلام ظاهرا روایتهایی وجود داره که اشعار بر جواز انواعی از موسیقی داره و فتوای مراجع مبنی بر تفکیک موسیقی و غنای حلال و حرام بر این اساس است.
    البته بنده تا بحال این روایات را ندیده ام
    یک سوالی در مورد موسیقی داشتم-فرض بفرمائید یک خواننده ای که مرد باشه و ترانه ای هم بخوانه که زیبا و دلنشین باشه اما باعث فساد نشه-ایا این هم حرامه. 
    پاسخ:
    باید ببینید ملاکهای حرمت از نظر مراجعی که تفصیل قائلند را دارد یا نه!؟
    شما با این طرز تفکرتون چی رو میخوای ثابت کنی؟ رهبری کشور و این همه مرجع تقلید محترم و با علم و سواد همچین سختگیری روی موسیقی ندارن بعد شما چرا اینجور نظر میدین؟ متاسفم برای شما و اون طرز فکرت.
    پاسخ:
    مراجع قدیم موسیقی و غنا رو مطلقا حرام میدونستن
    احادیث به شدت نهی کرده اند
    این هم یک مقاله و بلکه سخنرانی علمیه
    برای خودتون متاسف باشید که حقیقت رو نمی تونید قبول کنید

    سلام.میخواستم بپرسم اگر موسیقی رو با این شدت منع و ممنوع میکنید تا حالا به این فکر کردید که سرود ملی کشورمون هم با ساز و آهنگ ساخته شده؟؟ همینطور خیلی از سروده های انقلابیمون.همینطور سرود های نظامی ما.آخه چطور شما میگین دنیای بدون موسیقی؟؟
    پاسخ:
    فتاوا مختلفه و برخی بین موسیقی حلال و حرام ( مطرب و غیر مطرب) تفکیک قائل شده اند
    و البته اگر واقعا (و در لوح محفوظ) همه انواع موسیقی حرام باشه، خوب سرود ملی هم حرامه!
    سلام...موضوع موسیقی که حرام هست یا نیست و یا گوش بدیم یا ندیم واسه من یکی از جذاب ترین بحثهای دینیه.تو این سایت من هم مثل خیلی از دوستای دیگه به شدت به موسیقی علاقه دارم و مرتب هم گوش میدم...باور کنید دچار قساوت قلب حداقل تا اونجایی که من میدونم نشدم..نمی خوام از خودم تعریف بدم اهل مذهب و حدیث و نماز هم هستم...به نظر من این موضوع واسه من و خیلی های دیگه یه موضوع به شددددتتت مبهمه...مگر میشه دنیای بدون موسیقی؟؟ مگر میشه واقعا؟؟ در ضمن اگر هم بشه.خواهشا ناراحت نشین شما یه آدم کم احساس تربیت میشین.موسیقی سالم یعنی احساس یعنی پرواز حتی بیان عشق...گاهی اوقات با مویسقی میتونی کسی رو ببخشی...میتونی حتی به یاد خدا اشک بریزی...من نمیدونم چطور یه عده موسیقی و ترانه رو که خیلی خیلی میتونه به روح و شخصیت انسان جون تازه ای بده رو اینجوری بد میدونن!!؟ میگید از یاد خدا با موسیقی غافل میشیم.خب اول از هر چیزی بگم که خدارو شکر با عنایت خدا ما همه جوونا انقدر دیندار هستیم که هیچوقت خدا رو فراموش نکنیم دوم مگر فقط موسیقیه شما میتونین موقع دیدن فیلم یا حتی یه فوتبال فوق جذاب هم به کلی حواستئن پرت بشه.این به معنی خدایی نکرده فراموشی خدا و دین که نیست.نمیدونم چقدر روشن حرفامو زدم ولی امیدوارم که مطلب رو رسونده باشم/تشکر
    پاسخ:
    سلام علیکم
    بله میشه دنیای شخصی بنده بدون موسیقی است.
    اگر واقعا اهل حدیث و مذهب و نماز هستید باید محتاط تر عمل کنید!
    کی گفته کسی که اهل موسیقی نیست کم احساس تربیت میشه!؟؟؟
    کسی که غافل میشه از غفلتش خبر نداره چون اگر خبر داشت دیگه غافل نبود
    الحمد لله که همه شما جوونها دیندار هستید و بنده باید این وبلاگ را تعطیل کنم چون دیگر لزومی ندارد نقل حدیث و احکام کنم چون ماشاءالله همه دیندارند!؟
    سلام.
    من یه مدت نوازنده بودم اما به خاطر خوندن این احادیث تصمیم گرفتم کلا موسیقی رو کنار بذارم.
    حالا من با سازی که دارم باید چه کنم؟
    آیا می تونم بفروشمش یا باید نابودش کنم؟
    ممنون می شوم که جواب هاتون با ذکر منبع احادیث باشه.
    یا علی
    پاسخ:
    سلام علیکم
    اگر مرجع تقلیدتون بین انواع موسیقی(حلال و حرام) تفکیک قایله و سازتون از آلات مشترک بین حرام و حلال است می توانید بفروشید
    ولی اگر کلا حرام میدونه باید معدومش کنید.
    ۰۵ خرداد ۹۵ ، ۰۲:۰۲ محمد علیزاده
    سلام اقای علوی زاده واقعا تشکر بابت مطالبتون موسیقی ساز بی هدف.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    و پوچ
    ۲۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۳:۱۹ زاهدان کاین جلوه بر...
    پس چرا نظزمن ثبت نشد حقیقت خیلی تلخه نه؟
    پاسخ:
    نظری ما ندیدیم از شما تا ثبتش کنیم
    در ضمن شما حق بگید ما تایید میکنیم ولو تلخ باشه
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    ***** * *** **** **** ***** **** ** **** ****** * **** **** ***** *****
    **** *** ****
    پاسخ:

    ماشاءالله ...
    هر جایی که سوال دارید در حد وسع درخدمتتان هستم.
    از وقتی این مطلبتون رو خوندم انگیزم برای دنبال کردن موسیقی بیشتر شده, و تا اخر عمرم موسیقی گوش خواهم داد نه به کسی صدمه خواهم زد و نه حق کسی رو ضایع خواهم کرد, با موسیقی انسان ها رو شاد خواهم کرد, دل کودکان را شاد خواهم کرد, انسان هستم و موسیقی با سرشتم آمیخته شده, موسیقی و رقص و پایکوبی را ترویج خواهم کرد, موسیقی غذای روح است و از طرف آفریدگار.
    پاسخ:
    سلام
    وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا ﴿ اسراء۸۲
    و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‏کنیم و[لى] ستمگران را جز زیان نمى‏افزاید

    و اما شما صاحب اختیارید هر کاری که دلتان می خواهد بکنید چون لا اکراه فی الدین.
    و البته بدانید موسیقی هم صدمه به خودتان است و هم دیگران.
    شادی به قول شما و آرامش و شادی دائمی به قول بنده فقط با بندگی و یاد خدا بدست می اید.
    و البته با هرکاری که
    انجام می دهیم یک عده شاد و یک عده ناراحت و غمگین می شوند، در یک طرف خدا و اولیای خدا در یک طرف هم شیطان و دوستان شیطان.
    و بدانید تنها  چیزی که با سرشتتان آمیخته است یاد و نام و عشق به خداست.
    انا لله و انا الیه راجعون
    از نیستان چون مرا ببریده اند در نفیرم مرد و زن نالیده اند
    و غذای روحتان همین احادیث و آیات قرآن و عمل به آنهاست و غیر از اینها انباشت سوخت برای آتش جهنم است و البته به یاد داشته باشید که قیامتی هم در کار است اگر به خدا ایمان دارید.
    سلام ...واقعاممنونم تشکر از احادیثی که درباره ای حرمت موسیقی وغنا گذاشتید بسیارعالی خداوند حفظتان کند بزرگوار
    سلام. من نوازنده ساز هستم و اونو هم آموزش میدم اهل نماز و روزه هم هستم. بنده اعتقادم بر این است که مشغول شدن با این بهتر از غیبت واعتیاد است. در ثانی اگر اینطور باشه که شما میگید باید گوشهامونو کر کنیم وبریم توی یه بیابون دور از همه چیز زندگی کنیم ثالثا مگر مقتضیات زمان در دینمان نیست. مگه شهریار شاعر تبریزی نوازنده سه تار نبود که اون شعر علی ای همای رحمت راسرود که داستان شیخ را که خواب این شعر را دیده بود میدونید. بغیر از اینها زنی که در عروسی حضرت فاطمه(س)با دف خونده بود پیامبر از او تشکر کرد و فرمود تو دخترم رو شاد کردی خدا هم تو را شاد کند. دوست عزیز لطفا اینقده سخت نگیرین که همه بگن من موسیقی گوش میکنم حرامه ونمیتونم ترکش کنم خدای نکرده بره ترک نمازو خیرات رو بکنه با تشکر
    پاسخ:
    سلام علیکم
    بنده فقط روایات رو نقل کرده ام و ما باید مراجعه کنید به فتوای مرجع تقلید خودتون.
    والبته با وجود این روایات ترک آن با احتیاط موافق تر است.
    مقتضیات زمان را باید مرجع تقلید تشخیص بدهد و نه مکلف.
    اینکه شهریار نوازنده بود و شعر خوب سروده با هم منافاتی نداره، اینکه یک شخصی بالفرض به یک گناهی دچار باشد دلیل نمی شود که کار خیر هم از او سر نزند.
     در ضمن آن روایت را از کجا آورده اید!!؟ در منابع شیعی چنین روایتی وجود ندارد یا لااقل بنده ندیده ام!
    ۰۸ بهمن ۹۴ ، ۲۱:۴۲ ���😳😳😳😚😄😌😪😭😨���؟؟
    یعنی چی که موسیقی حرامه خیلی از افراد جهان پول زندگیشونو از راه موسیقی به دست میاورند


    من خودم شخصا موزیک های رپ تتلو گوش میدم به نظر شما مثلا مغز در رفته تتلو هم حرامه یا مثلا اهنگ های تتلو حرامه ؟؟؟
    پاسخ:
    سلام
    بنده نمی دونم این هایی که گفتید چه نوع موسیقی هستند.
    این که خیلی ها یک کار را انجام می دهند دلیل بر حلال بودن آن نیست!
    واقعا چطور دلت میاد اینجور بگی؟ اینا رو که خوندم ناخودآگاه اشک از چشمام جاری شد؟قساوت قلب؟ من از زمانی که هفت ساله بودم تا امروز که بیست سال دارم سه تار زدم و روز به روز دارم تجلی خداوند رو در موسیقی میبینم.از طریق همین موسیقی بود که من به فکر فرو رفتم و به ادبیات عارفانه و از اون طرف به دین و عرفان علاقه مند تر شدم.مرد مومن چرا نمیخوای از یکی از بهشتی ترین و زیبا ترین و معنوی ترین هدیه های خداوند به انسان بهره ببری؟ موسیقی از سوی خداست رفیق.بدون تعصب فقط چندثانیه به موسیقی سالم گوش بگیر خداشاهده قلبت میتپه واسه اون بالایی. میدونم محاله ممکنه تعصب بهت اجازه بده که حتی اینو امتحان کنی.یادت باشه اون دنیا همدیگه رو ببینیم تا خدای مهربون به شما بگه که چه نعمت معنوی آرامش بخشی رو از دست دادی. کاش نگاهت رو تغیییر بدی و به جای اینکه زیبایی های سالم و پاک زندگی رو از خودت منع کنی ازشون بهره ببری و بیشتر عاشق خداوند بشی. نمیخوام جوابم رو بدی چون فکر نکنم گذرم باز به این وبلاگ بیفته.فقط به همون خدا قسم میدم شمارو که واسه ده ثانیه شده به این فکر کن... احساسش کن.اگر از خدا دور شدی گناهت گردن من....
    پاسخ:
    سلام
    خوب ظاهرا اثر همان موسیقیه که شما این طور تهمت میزنید!! تعصب به چی!؟؟؟ قلب بنده برای تپیدن به قول شما اون بالایی نیازی به موسیقی نداره!؟
    فرصت هم ندارم وقتمو برای چیزی که حتی حلالش هم شبهناکه وقت بذارم.
    در ضمن هیچ کس نمی تونه گناه دیگری رو به گردن بگیره!
    بنده هم منتظز اون روز هستم و با افتخار و سر افراز رو به پروردگارم میگم نه تنها از حرامهایت بلکه از امور شبهناک هم پرهیز کردم.
     در ضمن خیلی نعمتها تو بهشت هست که تو دنیا حرامه مثل شراب و دیگری موسیقی و طبق روایات هر کس از نعمت دنیایی پرهیز نکند در آخرت از آن نعمت محروم خواهد بود.
    شما رو الان میبینم که در آن روز با این علاقتون به ذموسیقی دچار چه حسرتی بزرگی شده اید!!/
     یا علی
    و اینکه یک عملی فراگیر باشه و همه انجام بدن دلیل بر گناه نبودن آن نیست
    مثل حجاب و دروغ و ...

    در جواب باید بگم کسی نمیاد دروغ و.. رو تبلیغ کنه و بگه دروغ بگید خوبه! یا آموزش دروغ گفتن بزارن..
    پس خواهشن دروغ و چیزای بد رو با موسیقی مقایسه نکنید
    حتما به این سایت مراجعه و مطالب رو بخونید کمکتون می کنه تا با تک تک کلمه هایی که به کار برده اید آشنا بشین..
    http://www.maarefquran.org/index.php/page,viewArticle/LinkID,10806
    نتیجه‏ىِ این بررسى کوتاه این است که غناى شهوانى و فسادانگیز حرام و غیر آن حلال و مباح است؛ لذا معناى غناى حرام در آواز لهوى و مفسده‏انگیز متعیّن مى‏گردد.
    با تشکر
    پاسخ:
    سلام
    مقاله فوق در این وبلاگ هم بارگزاری شده است.
    نویسنده در پایان نظر خودش را ابراز میکند در صورتی که نظر خیلی از فقها غیر از این است.
    به هر حال موسیقی کاری شبهناک است.
    با سلام
    من که نمیفهمم.یعنی چی که موسیقی و آواز و ساز نواختن حرامه؟
    اگه اینجوری باشه که اکثریته اکثریته جهان جهنمی هستن فقط به خاطر اینکه به موسیقی گوش میدن یا مینوازن .....
    با موسیقی میتوان لحظاتی را به آرامش رسید....میشود روح را به پرواز درآورد ... می شود شاد شد ... می شود غمگین شد...می شود احساسات خود را بیان کرد...می شود پرواز کرد...می شود چشم های خود را بست و لحظاتی را لذت برد و به ارامش رسید...می شود ورزش کرد ... می شود صبحانه خورد ... و خیلی می شود های دیگر....
    تصور کنید یک روز از صبح بیدار شوید یک روز بدون هیچگونه موسیقی حتی موقع پخش اخبار آن موسیقی مخصوص قبلش را هم پخش نکننن و فقط یک نفر بیاید حرف هایش را بزند و برود تلوزیون دیگر هیچ موسیقی ای پخش نکند...آواز پرندگان را دیگر نشنویم....صدای شعر خواندن های بجه ها..حتی در محرم صنج مینوازند طبل مینوازند اما مثل اینکه در احادیث امده بود که نواختن هر گونه الات موسیقی حرام است اما در محرم این آلات نواخته می شود.
    اصلا همه ی اینها به کنار....قرآن را با صوت می خوانند_مولودی ها اهنگ های مخصوص به خود را دارند..ختم ها و عذاداری ها اهنگ های مخصوص به خود را دارند...یعنی همگی اینها هم گناه هستند؟
    من که باور نمیکنم اصلا مگر زندگی بدون موسیقی می شود؟ عمرا...
    من حرف های پیامبران و امامان را تکذیب نمی کنم اما مثل اینکه دوستان موفق به پیدا کردن منبع ها نشده اند...با تشکر
    پاسخ:
    سلام
    چرا زندگی بدون موسیقی ممکن نیست
    ما گوش نمی دیم هیچ احساس نیازی هم بهش نداریم
    و اینکه یک  عملی فراگیر باشه و همه انجام بدن دلیل بر گناه نبودن آن نیست
    مثل حجاب و دروغ و ...
    سلام و خسته نباشید به دوست عزیز
    بسیار آموزنده بود ... و استفاده شد
    خواهشی که از شما داشتم اگه امکانش برای شما فراهم هست مقالاتی از این دست بصورت فایل پی دی اف در اختیار داشته باشم...با تشکر
    پاسخ:
    سلام علیکم
    ممنون از لطفتون
    به این آدرسها مراجعه کنید
    http://313fadaii.blog.ir/post/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C

    موسیقی


    خب این یعنی چی؟؟؟؟
    پس ما باید چیکار کنیم
    خب چرا ائمه میگن حرام و مراجع تقلید به نوعی بعضی را حرام و بعضی را جایز دانسته اند
    مگر نه اینکه خدا مهربان است؟؟؟؟؟؟؟؟
    پس چرا این قدر عذاب؟؟؟؟؟؟؟
    من باید جواب سوال هامو از کی بگیرم؟؟؟؟؟؟

    پاسخ:
    شما نباید فقط یک قسمت از احادیث را ببینید.
    اگر برای گناهی عذاب هست برای اندک کار خیر ثوابهای فراوان و غیر قابل تصور وجود دارد.
    به این لینک لطفا رجوع کنید:
    http://313fadaii.blog.ir..

    همه چی حرامه تو اسلام؟ وقتی مثلا من خونوادم  بهشون گفتم برام زن بگیرید شراط اقتصادیشونم خوبه برام نمیگیرن  منم انسانم  با دوس دخترم  بعضی کارا میکنم  اگه گناه باشه  به گردن پدر مادرمه
    پاسخ:
    نه چرا باید حرام باشه!؟؟
    شما گناهتون سر جاشه و گناهتون گردن خودتونه و معذور نیستید.
    اما پدر و مادرتون هم بخاطر فراهم نکردن شرایط ازدواجتون گناهکارن.
    میشه توضیح بیشتری رو به جیمیلم بفرستین؟؟؟
    اگه همه ی انواع موسیقی حرامه پس نباید قرآن رو با صوت و آهنگ خوند وتواشیح رو هم نباید اجرا کرد
    پاسخ:
    اصطلاح احادیث در مورد موسیقی با اصطلاح رایج امروزی متفاوت است
    موسیقی (نواختن با آلات)
    غنا ( نوعی آواز)
    پس یعنی هر نوع موسقی حرامه؟؟؟
    پاسخ:
    ما فقط احادیث رو نقل کردیم.
    اگر نمی تونی به عنوان احتیاط دل از همه انواع موسیقی بکنی به مرجع خودت رجوع کن.
    سلام داشتم توی اینترنت دنبال ساز های الهی میگشتم (دف و عود) و در روایت های بسیار (نی ) که به این وبلاگ رسیدم
    احادیث و قرآن و سخنان بزرگان همان طور که میدانید تفصیر های زیادی دارن
    در آیه شریف که نوشتید
    _________________
    غنا و آوازه خوانی از جمله گناهانی است که خداوند برای آن وعده آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمود: «برخی از مردم کسانی هستند که سخن بیهوده را می خرند تا دیگران را از روی نادانی از راه خدا گمراه کنند و آیات الهی را به استهزاء گیرند، برای آنان عذابی خوارکننده خواهد بود».
    ____________________
    من متن کامل سوره رو خوندم این آیه در خصوص قوم یهود هست که کتاب خداوند رو تحریف کردند و به نام خدا دارن میفروشن منظور از مردم قوم یهود هستند نه آواز خوان ها
    شما که انقدر نصبت به دین غیرت دارید حداقل معنای رو مثل دیگر کسان و ادیان جابجا نکنید
    این کار خودش گناه کبیره هست
    ___________________________
    مسئله دوم اگر آواز خوانی گناه در واقع مداحی و مولودی هم نوعی آواز خوانی و گناه محصوب میشه
    اگر آواز خوانی گناه چرا امام خمینی (ره) اجازه خواندن آواز به اشخاصی ماندد آهنگران داد
    و جوانان با شنید این آهنگ ها و شعرها به سوی شهادت میفرتند یعنی شهدای ما با گوش دادن آهنگ گناه میکردن ولی به بالاترین درجات شهدات میرسیندن
    من فکر میکنم کمی در معانی احادیث دقت کنید بهتره
    پاسخ:
    سلام علیکم
    شما همه مسائل را با هم خلط کرده اید و بس.
    ظاهرا در تفسیر قرآن هم شما متبحر هستید که تفسیر امام باقر علیه السلام را هم قبول ندارید.
    در ضمن تعصب شما را در عقیده خودتان بیشتر از خودمان می بینم.
    به هر حال آرزوی موفقیت دارم برای شما و همه مراجعین محترم
    یا علی

    با سلام ببخیید شما مطمءن هستید که اون منابعی که برای حدیث هایتان نوشتید درست است چون من از این احادیث تو برنامه ام استفاه کردم و الان می خوام از منابع مطمءن شوم هر چقدر دنبال آن ها می گردم پیدا نمی کنم

    من عکس هم انداختم تا بدانید که راست می گویم
    مثلا این حدیث :
    عن ابی عبدالله ( علیه السّلام ) فی قول الله تعالی: «و اجتنبوا قولَ الزُّور» (حج، ۳۰)، قال: قول الزُّورِ الغِناء.
    امام صادق – علیه السّلام – درباره سخن خداوند که می فرماید: «از گفتار باطل بپرهیزید» فرمود: گفتار باطل همان غناء است.
    «وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۲۲۷»

    هر چقدر می گردم در صفحه 227 یا ... پیدا نمی کنم
    این هم لینک عکس ها
    http://s3.picofile.com/file/8211686868/aa.PNG

    پاسخ:
    سلام
    شما این احادیث رو توی  نرم افزار سرچ کنید چون ممکن است چاپها فرق میکنند.
    توی گوگل هم سرچ کنید پیدا خواهید کرد.
    آقای روحانی جوابی که برای سوال من نوشتید قانعم نکرد کی گفته که موسیقی  زدن اختلاصه.اگهاینطور بود پس یاران امام حسین یه شب قبل عاشورا با طبل و شیپور نمیگفتن یا حسین شاه حسین طبل و شیپورم نوعی آلت موسیقی هستند  پس اونموقع یعنی زبانم لال یاران امام حسین کافر بودن؟؟

    پاسخ:
    کی گفته یاران امام حسین علیه السلام طبل و شیپور می زدند؟؟؟
    و البته کی گفته کسی که طبل و شیپورمی زنه کافره!؟؟؟
    در ضمن بنده علوی زاده هستم نه روحانی!
    سلام با توجه به حدیث ذکر شده:
    قال رسول الله (صلی الله علیه و آله ): ثلاثٌ یَقسینَ القلبَ: اِستماعُ اللَّهو و … .
    سه چیز باعث قساوت و سنگ دلی می گردد: (یکی از آنها) گوش دادن به چیزهای لغو و بیهوده است.
     شما این عنوان رو نوشتید:گوش کردن به موسیقی و ترانه موجب قساوت قلب است !
    حال با توجه به فتوای یکی از مراجع:
    مسئله540ـ موسیقی حلال، آن است که با مجالس لهو و لعب تناسب ندارد و به عکس آن،موسیقی حرام به موسیقی ای گفته می شودکه با مجالس لهو و لعب هماهنگی دارد. 
    http://www.sistani.org/persian/archive/434/
    شما حق ندارید عنوان موسیقی را به طور عام به جای غنا( موسیقی حرام) به طور خاص(در حدیث ذکر شده و امثال آن که این عبارت را به کار بردید) استفاده کنید. 
    پاسخ:
    سلام
    چرا شما به فتواهایی که همه انواع موسیقی را حرام می دانند استناد نمیکنید.
    در ضمن ما فقط احادیث را بیان می کنیم. و در ذکر احادیث فوق ذیل عناوین کلی هیچ منعی نمی بینیم.
    به نام خدا
    سلام و درود
    آیا شعر محمد اصفهانی (علی ای همای رحمت...)که با ساز نواخته می شود اشکال دارد؟
    آیا ذات خود ساز اشکال دارد یا حرام شدن آن به خاطر طرز نواختن آن است؟
    آیا ذات صدا بیرون آمدن صدا از حنجره حرام است یا به خاطر طرز بیرون آمدن صدا از حنجره حرام می شود؟
    خواهش میکنم با دقت و دلیل قانع کننده به این سوال 4ساله من جواب بدهید.
    هرچه سریعتر بهتر
    پاسخ:
    با سلام و احترام
    در اصطلاح فقهی بین موسیقی یا ساز (نواخته شده با آلات) با آواز (صدایی که از حنچره بیرون می آید) که بعضا غنایی است فرق است.
    ذات ساز اشکال دارد ولی ذات آواز اشکال ندارد و فقط آن آوازی اشکال دارد که غنایی (مناسب مجالس لهب و لعب) باشد و البته این ربطی به محتوای آواز ندارد چون محتوا هم گاها ممکن است حرام باشد اما غنایی نباشد مثل یا اینکه محتوای خوب و حتی مدح اهل بیت و حتی قرآن ممکن است غنایی باشد.
    با این مقدمه
    شعر اشکال ندارد اما محمد اصفهانی اما سازش اشکال دارد.
    ساز ذاتا اشکال دارد
    طرز بیرون آمدن صدا از حنجره است که آنرا متصف به حرمت یا حلیت می کند.
    سؤال چهارم را هم پیدا نکردیم
    یا علی
    با سلام ضمن عرض عرض معذرت از شما دو سوال داشتم:
    1_ اگر من از عکس های وبلاگ شما برای طراحی یک برنامه اندروید استفاده کنم آیا باید منبع را بنویسم
    2_اگر بنده از مطالب شما استفاده کردم میتوانم منبع را در قسمت منایع درج کنم به گونه ای که معلوم نباشد که ;دام مطلب باری کدام سایت است., یعنی فقط اسم وبلاگ شما را در قسمت منابع و بدون لینک دادن درج کنم
    با تشکر
    پاسخ:
    سلام
    هدف ما نشر معارف اهل بیت علیهم السلام و شناساندن و مبازه با گناهان است.
    پس به هر شکل (انتشار مطالب در شبکه های اجتماعی، بارگزاری در سایت و یا وبلاگ، استفاده در برنامه های اندرویدی، لینک دادن، نام بردن، معرفی کردن به دوستان و... ) که می توانید ما را یاری کنید.
    ممنون از لطف و یاری شما
    با سلام ببخشید بنده میتوانم از مطالب وبلاگ شما در برنامه اندروید خود استفاده کنم یا خیر از جمله عکس برای طراحی و مطالب برای درج در برنلمه.با تشکر
    پاسخ:
    سلام
    منعی وجود نداره
    اگر بتوانید در تبلیغ دین کمکمان کرده و با لینک یا معرفی خلق الله رو بفرستید تو وبلاگمان ممنون میشم.
    موفق باشید
    یا حق
    استاد عزیز من یک مدتی نوازنده نی بودم
    به قرآن اعتقاد کامل دارم و مسلمان هستم
    اما نتوانستم قرآن و نی را در یک جا ببینم اصلا حال و هوای این دو از هم متفاوته
    خدا در قرآن می فرماید « فالهمها فجورها و تقویها » انسان بعد از خواندن نماز و چله گرفتن و دعا و روزه داری یک حال پیدا می کنه اون وقت وقتی می ری سراغ نی و نوازندگی می بینی هرچه رشته بودی پشم شد
    اصلا امتحان بکنید دل به شما جواب خواهد داد
    که این حرام است یا حلال ، منتها نکته در این جاست که بعضی از روحانیون رووشنفکر روی سخنرانی شون تار می گذارند تا تاثیرش بیشتر بشه
    بله زیباست ولی دل می گوید حلال نیست
    اصلا دنیا جای این کار ها نیست
    جای غفلت نیست
    بسیاری از اساتید موسیقی داریم که موسیقی را به فرزندانشان یاد ندادند و منع کردند ، مثل استاد کیانی نژاد
    یا استاد میرخانی خوشنویس که نوازنده چیره دست کمانجه بود ، وقتی قرآن را به خط زیبای نستعلیق می نوشت دیگر از کمانجه دست کشید چرا چون حال و هوای این دو را یکسان نمی دید
    هیچ یک از اولیا در دستشان تاری ، طنبوری نداشتند
    ای کاش روحانیون خودشان قاطی این نوازندگان نشوند و فقط رک و راست بگویند حرام است جرام
    پاسخ:
    سلام علیکم
    حق کاملا با شماست!
    باید بین عالم روحانی و عالم اهل دنیا فرق قایل شد.
    هر بچه ای میداند لذت معنوی حضور در محضر امام با لذت دنیوی موسیقی فرق دارد اما....
    باسلام و عرض خسته نباشید

    من خودم نوازنده ی پیانو هستم و با دادن کنسرت های مختلف توانستم امرار و معاش خانواده ام را نیز تهیه کنم آیا تو قرآن چیزی بهتر از جلب رضایت پدرو مادر هست؟؟
    اگه من با این کار دارم واسه جهنمم آتیش درست میکنم درسته که پدرو مادرمو که این همه واسم زحمت کشیدنو واسم خرج کردنو مایوس کنم؟؟؟

    در ضمن اگه موسیقی باعث میشه که آدم از دین دور بشه پس من الان چجور حافظ سه جزء قرآنم؟؟

    اگه کارم اشتباهه برم دنبال یه کار دیگه.

    ممنون از راهنماییتون...
    پاسخ:
    سلام و درود  بر شما
    ممنون از حضور گرمتون
    ببخشید که جوابتون رو دیر دادم
    آیا به نظر شما درست است که با دزدی یا اختلاص خرجی خانواده و پدر و مادر را در آورد و اونها رو خوشحال کرد!؟؟؟
    فکر میکنم کارتون اشتباهه و به نظر من بهتره دنبال کار دیگه ای برید.
    از خدا روزی حلال بخواهید و بهش توکل کنید و مطمئن باشید که دستتون رو میگیره.
    یا حق موفق باشید
    سلام خسته نباشین.من نوازنده ی ویولن هستم .به موزیک های پاپ ایرانی گوش میدم وعلاقه دارم.به نظرمن اگه کسی باگوش دادن به موسیقی دچارگناه بشه حرام هست.بستگی به خودشخص داره .با این چیزها که بقیه میگن بایدکل مردم جهان جهنمی باشن این منطقی نیست واقعا
    پاسخ:
    سلام بر خواهر محترم
    اولا حرام بودن یک کار و گناه کردن مساوی با جهنمی بودن نیست!
    ثانیا ملاک در حرام بودن یا نبودن یک کار فتوای مرجع تقلید که از آیات و روایات اخذ شده است می باشد نه نظر شخصی!
    موفق و پایدار باشید
    والا من ه دارم اهنگ های مختلف گوش میدم خدا را شکر رحمت و زندگی ام همه چیز سر جاشه هم دعا هام مستجاب میشه هم برکت و رحمت سره سفرم هست !!!!!!!1لطفا منطقی پست بزارید
    پاسخ:
    والا برم بگم اهل بیت علیهم السلام چرا حدیثاشون منطقی نیست!!
    ۰۶ تیر ۹۳ ، ۲۲:۱۶ یا مهدی ادرکنی
    سلام . شما نظرتون درباره ی آهنگ هایی از حامد زمانی ، غلامرضا صنعتگر،و امثال اینا که حرفاشونو با آهنگ می خونن چیه؟ خوب اینا ازآلات موسیقی استفاده می کنن دیگه؟
    پاسخ:
    سلام
    ما تابع شرع و مقلد مراجع تقلید هستیم!!
    ۰۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۶:۱۱ کم کم دارم درست مى شم
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    یعنى همه آهنگ ها این جورى اند؟
    مثلا اهنگ هاى مازیار فلاحى حرام هستند؟
    آهنگ هاى فرزاد فرزین حرام هستند؟
    آهنگ هاى رضا یزدانى حرام هستند؟
    آره؟پس چرا مجوز دادن بهشون؟!
    گوش دادن آهنگ هاى یک خانم براى بانوان حرام است؟
    رپ هاى درست و حسابى چطور اون هاهم حرام است؟
    مثلا خونه خوبه امیر تتلو هم حرام است؟
    آهنگ مستحب هم داریم؟چى مثلا؟
    خواندن یک خانم در مجلس زنانه حرام است؟
    خواندن یک زن براى شوهرش حرام است؟
    زود جواب بدین لطفاً 
    ممنونم!
    پاسخ:
    سلام
    اینایی که فرمودید هیچ کدومشونو نمیشناسم!!؟؟
    هیچ آهنگ مستحبی نداریم!!
    در مورد خواندن زن برای شوهر یا مجلس زنانه اگر خواندنش مناسب مجالس لهو و لعب باشد باز هم حرام است!
    البته شما می توانید به مرجع تقلیذ خودتان رجوع کنید!
    در ضمن مجوز دادن وزارت... هم حرام را حلال نمی کند!!!!!
    فتوای مقام معظم رهبری هم همینه!!
    خیلی از همینها که مجوز می دن یا ممنوع میکنن خودشون خلافهای خیلی بزرگ تر....
    با سلام. دوست عزیز اگر بعضی از این احادیث را برای کسی خواندیم، و به ما گفت دین اسلام ،دین غم و اندو ه هست ما چه بگوییم؟ و فکر میکنم علمای مکتب تشیع چنین نظری دارند؟ چرا که توی بعضی از کلیپ های اینترنتی دیدم،بعضی از فرقه های اسلامی توی مسجد آهنگ میگذارند و می رقصند; آیا این درست هست؟ -   و در پاسخ یکی از دوستان که گفته بود:"صوت قرآن و تواشیح و ادعیه است که انسان را به ملکوت اعلی سوق می‌دهند" میخواستم بگم همه افراد مثل هم نیستند،که همه با صوت قرآن( آن هم به زبان عربی که ما فارسی زبانها معنی و مفهوم بعضی از آیات را هنگام شنیدن متوجه نمی شویم) آرامش بگیرند. حال آیا دین اسلام راهی برای شادی کردن با موسیقی دارد؟ یا نه؟ در ضمن میخواستم توصیه اسلام را در مورد نحوه چگونه شادی کردن در عروسی بدانم؟ ممنون میشم پاسختون را به جیمیلم ارسال کنید.ممنون
    پاسخ:
    سلام
    اسلام نه دین غم و اندوه است و نه دین شادمانی!
    از نظر اسلام دنیا جای تلاش و کوشش و امتحان پس دادن است نه جای غصه خوردن ونه جای شادمانی!بلکه با هر دو مخالف است! البته این دو مقوله گریز ناپذیرند و ناخواسته به سراغ انسان خواهند آمد!یعنی تا حدود زیادی شادمانی و غصه ارادی نیستند یعنی اینطور نیستند که کسی بخواهد یا کسی یا دینی فرمان بدهد شادمانی کنید یا غصه بخورید!! آن شادمانی هم که در برخی مجالس ایجاد میشود بسیار موقتی بوده و اظهار شادمانی یا اظهار غصه است نه خود آنها! نشانه اش این است که آن حالتها بسیار زود از بین می روند!
    بدیهی است که شادی که از موفقیت در یک کار مهم بوجود می آید با شادی ایجاد شده در مجالس موسیقی قابل مقایسه نیست و همچنین غصه ای که در از دست دادن عزیزی بوجود می آید با غصه بوجود آمده در مجلس عزاداری اهل بیت علیهم السلام !
    انشاءالله بزودی پستی مجزا مخصوص سوال شما قرار خواهم داد!
     
    سلام علیکم
    خیلی ممنون بابت روایات گرانمایه‌ای که قرار دادید. صوت قرآن و تواشیح و ادعیه است که انسان را به ملکوت اعلی سوق می‌دهند. موسیقی و غنا انسان را به هَپَروت و ناکجاآباد می‌برد و قدرت تعقل انسان را سلب می‌کند.

    آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه می‌فرمایند:
    گوش دادن موسیقی آثار منفی فراوانی در روح انسان دارد، ولی حکم شرعی آن دایرمدار آن آثار نیست.

    همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شنیدن موسیقی و یا غنا انسان را به یاد خدا متوجه کند، آیا شنیدن آن مانعی دارد؟ می‌فرمایند: انسان با عملی که مورد رضای خداوند نیست، نمی‌تواند به یاد خداوند باشد و چنین اموری نمی‌تواند موجب تغییر حکم شرعی موسیقی و غنا باشد.
    پاسخ:
    سلام علیکم و رحمة الله
    تشکر از الطافتان
    این پست خیلی بحث بر انگیز بود از این جهت که مخاطبین غالبا مضمون آنرا نمی توانند بپذیرند! و سریع انگ تحجر و... می زنند!
    ملتمس دعا
    لطفا ابتدا درست تحقیق کنید بعد مطلب رو بزارید.
    هم احادیث زیادی داریم در این مورد و هم توضیحات گسترده و کتاب های فراوان .
    انشاالله بیشتر تحقیق کنید در این زمینه
    پاسخ:
    سلام
    لطف بفرمائید تعدادی از آن احادیث زیاد را برایمان ارسال کنید!
    چندتا کتاب هم از آن کتب فراوان (نوشته شده توسط متخصص دین) را معرفی کنید! تا ما هم بدانیم!
    آنچه که مسلم است این است که مشهور فقهای شیعه فتوا به حرمت مطلق موسیقی داه اند و عده کمی هم قائل به تفصیل بین لهوی و غیر لهوی و یا بین مطرب و لهوی و عیر مطرب و لهوی هستند.

    چه خوب بود اگر انواع موسیقی را بحث کرده بودید و انواع غنا را گفته بودید و اصلا میگفتید چه اهنگ هایی حرام است نه اینکه فقط احادیث یک طرفه و بون توضیح بیاورید و همه موسیقی را حرام بدانید.
    پاسخ:
    سلام
    ما از جاهائی که احادیث رو جمع آوری کردیم هیچ اشاره ای به آهنگهای حلال نکرده بود!
    یعنی چنین حدیثی وجود ندارد!