گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.

جستجو با گوگل



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
ترجمه وبلاگ به سایر زبانها
كانال‌هاي ما

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها
  • ۱۹۹۰ نمایش
  • حضرت امیرالمومنین علی (علیه ‏السلام) :

    تَرکُ الذَّنبِ أهوَنُ مِن طَلَبِ التّوبَة.[1]

    گناه نکردن آسان تر از طلب توبه است.

    فرمایش امام على (علیه ‏السلام) در این‏باره از چند طریق قابل توجیه است:

    1- از نظر اسلام، گناه بیمارى است. امام على (علیه ‏السلام) مى ‏فرماید: « اَلذُّنُوبُ الَدّأُ وَ الدَّوأُ اَلاْ ِسْتِغْفارُ وَ الشِّفأُ أنْ لا تَعُودَ؛[2] گناهان درد و داروى آن استغفار است و شفاى این بیمارى آن است که دیگر به گناه بازنگردى» . در جاى دیگر درباره شهوات مى ‏فرماید: « شهوات دردهاى کشنده‏اى است که بهترین داروى آن خوددارى و صبر است» .[3] امروزه ثابت شده که پیشگیرى از بیمارى به مراتب آسان‏تر و کارسازتر از درمان است، از این رو، متخصصان امر بهداشت و درمان، همواره بر پیشگیرى از بیمارى تأکید کرده، هزینه ‏هاى زیادى را براى این امر اختصاص داده ‏اند. این قاعده در مورد بیمارى روحى نیز صادق است، براین اساس است که امام على (علیه ‏السلام) مى ‏فرماید: «ترک گناه از توبه آسان‏تر است» .[4]

     

    2- نکته دیگر آن است که حضرت با این حدیث مى‏ خواهد به همه پیام دهد که به بهانه توبه، جسورانه معصیت نکنند، زیرا توبه کردن کار ساده‏اى نیست رهایى از گرداب مهلک گناه و رسیدن به ساحل نجات، بسیار مشکل است، به‏ ویژه اگر گناه، براى انسان به صورت یک عادت در آمده ‏باشد.

    3- توبه، شرایطى دارد که دستیابى بر آن با دشوارى همراه است، به‏ خصوص اگر حقى از مردم ضایع شده باشد که از آن به «حق الناس » یاد مى ‏شود. توبه در گرو رضایت صاحب حق است. چه بسا این امر در مواردى با مشکل روبه‏ رو شود.

    4- هر چند توبه، گناه را محو مى ‏کند اما به این نکته باید توجه داشت که « شخص تائب حتى پس از توبه، صفاى باطنى روحانى و نور خالص فطرى برایش باقى نمى‏ ماند، چنان‏که صفحه کاغذى را اگر سیاه کنند و باز بخواهند جلا و صیقل دهند، به حالت پاکى و درخشندگى اوّلى برنمى‏ گردد، یا چینى شکسته را اگر درست کنند، باز حالت اوّل را مشکل است پیدا کند. خیلى فرق است میان دوستى که در تمام مدت عمر با صفا و خلوص با انسان رفتار کند، یا دوستى که خیانت کند و پس از آن عذر تقصیر طلب نماید»

    برگرفته شده از: کتاب «توبه، تولدى دوباره»

     

    [1]. کافی، ج8ص384 و نهج ‏البلاغه، قصار 170.

    [2] . مستدرک الوسائل، ج 12، ص 129 .

    [3] . غرر الحکم، ج 2، ص 72.

    [4] . کافی، ج8، ص384 و نهج ‏البلاغه، قصار 170.

    https://cafebazaar.ir/app/Ghunah.Shenasi/?l=fa

    social code

    كانال گناه شناسي در تلگرام

    توصيه مي كنم حتما در اين كانال عضو شويد!

    https://telegram.me/c313fadaii

    نظرات (۳)

    سلام، در رابطه با نکته چهارم، یعنی طرف حتماً باید معصوم باشه تا آخر عمرش؟ و در غیر این صورت نور خالص فطری نداره یعنی چی؟؟ پس حدیثی که میگه توبه کننده از گناه مانند کسی است که گناه نکرده، اون چیه پس؟ فرق بسیاری است بین رابطه یک انسان با انسان و انسان با خدایش
    پاسخ:
    سلام
    کسی که توبه کرده تازه اول کاره، و حتی بالاتر خداوند گناهانش را به حسنه تبدیل می کند.
    اما انسان پاک بخاطر هر عمل صاحی که انجام داده ده حسنه، و همچنین بخاطر هر گناهی که می توانسته انجام بده و نداده ده حسنه بدست می آورد.
    آیا این دو یکی هستند؟؟؟
    با سلام 
    تکلیف شخصی که  در یک خانواده بی ایمان یا یک خانواده سست ایمان تربیت شده است و حالا از کارهای گذشته اش توبه کرده است چیست آیا او هم همانند یک چینی شکسته است یا بقول شما همانند کاغذ سیاه شده است و صیغل نمیپذیرد
    اگر این درست باشد که نعوذ بالله در عدل خدا باید بحث کرد
    اگر من و یا شما در یک خانواده مسیحی به دنیا آمده بودیم  که امری است خارج از اختیار ما فی الواقع ما هم مسیحی بودیم
    پس گفته پروردگار مهربان چه میشود که میفرماید بعد از توبه اعمال زشت شما را به نیکی و صواب تبدیل میکنم
    نظر بنده طبق برداشت از آیات قرآن کریم و احادیث و روایات این است که انسان اگر توفیق توبه حقیقی را پیدا کند تمام اعمالش به نیکی تبدیل خواهد شد و همین اعمال نیک باعث میشود که انسان تلاش کند حق الناس و حق الله را ادا کند 
    خداوند میفرماید بدی را به نیکی تبدیل میکنم ولی شما میفرمائید آثار گناه میماند . این کار را برای کسی که گناهان زیادی  را عمدا و یا سهوا انجام داده است بسیار مشکل و نا شدنی قرار میدهد 
    حضرت موسی در جوانی قتل نفس انجام داد ولی به پیغمبری مبعوث شد 
    با عرض معذرت قصد نقض سخنان جنابعالی را ندارم  مسلما معلومات  شما از بنده بیشتر است 
    خداوند به شما اجر عظیم عنایت بفرماید حداقل کاری که سایت شما با انسان میکند انسان را به تفکر وادار میکند که خود نوعی عبادت است



    پاسخ:
    سلام
    و تشکر از حسن اعتمادتان
    توبه و عمل صالح گناه و اثرات گناه را محو و نابود می کند.
    اما چه معلوم که توبه ما توبه باشد یا عمل صالح ما واقعا صالح و مورد قبول پروردگار باشد.
    تکلیف خداوند از بندگان به اندازه حجتی است که بر آنها تمام شده، از کلاس اولی امتحان کلاس اول و از دانشگاهی امتحان دانشگاه گرفته می شود.
     
    اینکه اثر گناه می ماند درست است اما هر عمل صالحی اثر هر گناهی را محو نمی کند.
    آیا به نظر شما از عدل خداست که فرد معصوم و صالح  را با فرد گناه کار و لو بعد از توبه در یک درجه قرار  دهد.
    از طرف دیگر توبه جبران و محو گناه است و تازه تواب باید با عملش توشه بسیاری جمع کند تا به فرد صالحی که در راه راست بوده برسد.
    در روایت هست که فرق جوان عابد و پاک با پیر مرد تواب مانند فرق پیغمبر است نسبت به افراد امتش.

    در مورد ادامه فرمایشاتتان «پس گفته پروردگار مهربان... » حق با شماست.
    اما در قرآن هم هست که خدا برای هر گناه یک مجازات و برای هر عمل صالح ده پاداش در نظر میگیرد.
    حال اگر دو نفر باشند که یکی صالح و دیگری گناه کار تواب باشد فرق عمل اینها ده برابر است چون به گناهکار بعد از توبه اش به ازای هر گناه یک پاداش نصیبش می شود اما فرد صالح علاوه بر پاداش ده برابری اعمالش به ازای هر گناهی که می توانسته انجام دهد و نداده ده پاداش نصیبش می شود؛ چون گناه نکردن هم خودش عملی است صالح.
    موفق و پیروز باشید
    انشاءالله این سوال و جواب بصورت پست مستقلی منتشر خواهد شد.

    یا علی
    ۲۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۰:۳۹ مذهبی- تشنه ولایت
    سال روز میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر بر شما دوست عزیز تهنیت باد