گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.

جستجو با گوگل



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
ترجمه وبلاگ به سایر زبانها
كانال‌هاي ما

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها
  • ۲۲۳۵ نمایش
  • توجه:
    دقت کنید که سه مورد 3 و 4 و 5 بیشتر ممکن است مورد غفلت واقع شود و متاسفانه به موارد متعددی از آنها را برخورد داشته‌ام.
    از باب اینکه لا حیاء فی الدین مجبوریم بعضی از مطالب را برای بروز جلوگیری از گناه یروز مشکل مطرح کنیم متاسفیم.
    در مورد مسائل فوق الذکر مراجع عظام تقلید غالبا متفق القولند.
    ازدواج در 5 مورد حرام  ابدی است!

    1.    ازدواج با محارم نسبی (مثل خاله و عمه و مادر و خواهر و...!)

    2.   ازدواج با  محارم رضاعی (که شرایط و نکاتش در جای خود ذکر شده)

    3.     اگر مردی بالغ، با پسری نابالغ لواط کند (معاذا بالله)

    1.      مادر آن پسر (و هر چه بالا رود)

    2.      دختر(های) آن پسر (هر چه پایین رود)           

    3.      خواهر (های آن پسر)

    بر او حرام می شوند.

    نکته1:در این مورد (خانمهایی که محارم پسر هستند) فرقی بین نسبی و رضاعی نیست!

    نکته2:بنابراحتیاط واجب، حتی اگر آن پسر بالغ باشد یا لواط کننده نابالغ، باز هم حرمت ابدی ایجاد میشود.)

    3.     اگر مردی با پدر، برادر، پسر همسرش لواط کرد بنابراحتیاط بر آن همسر حرام ابدی میشود.

    4.   ازدواج با زنی که وقتی در عقد شوهر قبلی اش بوده، با او زنا کرده است.

    توضیح: اگر یک زن‌شوهردار با مردی زنا کند، بنابراحتیاط واجب، آن زن بر آن مرد حرام ابدی میشود و حتی اگر شوهرش بمیرد یا طلاقش دهد و...، باز هم نمیتواند با او ازدواج کند.

    نکته:  در این مساله فرقی نیست که آن زن در عقد دائم شوهرش بوده یا موقت، مسلمان بوده یا نامسلمان،باکره بوده یا غیرباکره،ناآگاه بوده یا حکم این مساله را میدانسته و فرقی نیست که زانی، میدانسته آن زن شوهر دارد یا نمیدانسته.

    5.     اگر زنی را که در عدّه شوهر قبلی اش بوده است به عقد خود در آورد.

    اگر با زنی که در عدّه (عقددائم/عقدموقت/وطئ‌به‌شبهه/وفات/بائن/رجعی/...) از مردی دیگر است، عقد (موقت/دائم) کرد؛

    فرض1: اگر یکی از آن دو (زن یا مرد)، میدانسته که { ازدواج در عدّه حرام است و میدانسته که زن در عدّه است } بر او حرام ابد میشود (ولو هیچ کاری با هم نکرده باشند)

    فرض2: اما اگر هر دو جاهل بوده‌اند و نمیدانسته‌اند که آن زن در عدّه است و باید مدت معلوم عدّه را ازدواج نکند

     اگر بعد از ازدواج ِ این دو جاهل! دخولی (ولو از دبر) صورت گرفته باشد، بر همدیگر حرام ابدی میشوند.

    در غیر اینصورت، عقد اخیر باطل بوده و پس از پایان مدت زمان عدّه میتوانند با هم ازدواج کنند.

    توجه:

    متاسفانه این مورد درباره زنانی که در عقد موقت یا عده ازدواج موقت هستند و در همین حین برایشان خواستگار دائم می‎آید زیاد پیش می‎آید.

    منبع : جلد سوم منهاج آیةالله سیدعلی‌سیستانی

    مطالب مربوطه:

    19 ازدواج ممنوع!!

    برای دیدن مطالب بیشتر در موضوع ازدواج اینجا کلیک کنید

    https://cafebazaar.ir/app/Ghunah.Shenasi/?l=fa

    social code

    كانال گناه شناسي در تلگرام

    توصيه مي كنم حتما در اين كانال عضو شويد!

    https://telegram.me/c313fadaii

    نظرات (۳)

    بائن چیست
    پاسخ:
    با سلام
    نوعی طلاق است که دیگر حق رجوع وجود ندارد!
    طلاق تنها حلال شرعی است.که خود خداوند هم چندان آن را دوست نمیداردو یکی از حقوق شرعی و حلال زوجین محسوب میشود.این حق موضوعی مهم است که با جاری ساختن آن (طبق روایات و احادیث)عرش الهی  به لرزه میافتد .طلاق دائم به دو دسته تقسیم میشود:
     
    1.رجعی      2.بائن   
    که هر کدام با توجه به شرع و قانون شرایط خاص خود را دارند.

    نوع اول طلاق را طلاق رجعی می نامند : به این معنا که پس از اینکه طلاق بین زن و مرد صورت گرفت
    مرد میتواند بدون اینکه دوباره برای ثبت و خواندن صیغه ازدواج اقدامی کند.برای شروع دوباره زندگی مشترک زن را به زندگی برگرداند.این رجوع به معنای همان بازگشت دوباره است اما این بازگشت دارای شرایط خاصی است و به این معنا نیست که مرد هر زمان که بخواهد می تواند زن را به زندگی برگرداند ،اقدام به بازگشت زن باید حتماً در دوران عده زن باشد.اقدام به بازگست تنها به اراده شوهر واقع میشود و اگر زن بخواهد اقدام به بازگشت کند اراده او هیچ تاثیری نخواهد داشت .اقدام به بازگشت زن توسط مرد میتواند با سخن و کلام باشد مثل اینکه به زنش بگوید من به تو رجوع کرده ام و یا اینکه با رفتار و اعمالی باشد که عرف از آن رفتار ، پشیمانی مرد را از جدایی فهم کند مانند رفتار محبت آمیز مرد به زنش.در طلاق رجعی تا زمانی که زن در دوران عده به سر می برد به نوعی هنوز به عنوان همسر مرد شناخته شده و مرد باید به او نفقه بپردازد و در صورتی که مرد خواهان ازدواج دوباره باشد باید به دادگاه رفته و از او اجازه بگیرد.در طلاق رجعی زن و شوهر از هم ارث میبرند مرد حق ندارد تا زمانیکه مدت عده به پایان نرسیده است مطلقه رجعیه خود را از محل سکونتش یعنی منزل خود خارج کند.
    نوع دوم  طلاق را طلاق بائن می نامند : به این معنا که مرد نمی توانداقدامی برای بازگشت زنش داشته باشد
    و در صورتی که خواهان برگرداندن زنش باشد باید حتماً اورا طبق تشریفات قانونی و شرعی دوباره به عقد خود در آورد .یکی از آثار مهم طلاق بائن جدایی کامل دو همسر از یکدیگر است و در اثر این طلاق زن و شوهر به کلی از هم جدا شده و مرد میتواند بی اجازه دادگاه ازدواج کند.و هیچ تکلیفی هم به پرداخت نفقه به زن سابق خود ندارددر این نوع طلاق زن ومرد از هم ارث نمیبرند و زن باید خانه شوهر را بعد از طلاق ترک کند و اگر عده نداشته باشد میتواند بلافاصله ازدواج کرده و اقامتگاه و نام خانوادگی واقعی خود را استفاده کندیعنی میتواند به دلخواه خود زندگی کند.اگر شوهر در حال بیماری ،زن خود را طلاق دهد و بعد بر اثر ان بیماری بمیرد زن از او ارث میبرد اگر چه طلاق بائن باشد ولی به شرط ان که زن شوهر نکرده باشد.

    پس طبق توضیحات بالا اگر فردی با پسر خود عمل لواط را انجام دهد،زنش بر او حرام میشود؟این مطلب درسته؟
    پاسخ:
    سلام
    و اما آنچه بیان شد در صورتی است که لواط قبل از عقد با مادر و خواهر و دختر مفعول، انجام شده باشد اما اگر لواط با مردی بعد از عقد با دختر یا خواهر یا مادر او انجام گرفته باشد بنابر فتوای مراجع معظم، مادر و خواهر و یا دختر مفعول برای فاعل حرام نمی شود.
    اگر کسی با پسرش این کار غلط را مرتکب شد مستحق شدیدترین عقابهاست ولی حرمتی نسبت به همسرش ایجاد نمی شود.
    والله اعلم
    یا حق
    عده چیه ؟
    پاسخ:
    سلام
    مدت زمانی که زن بعد از طلاق یا وفات شوهرش یا تمام شدن مدت صیغه  باید صبر کند!
    که هر کدام از سه مورد فوق احکام خاصی را دارد!