گناه شناسی

سیصد و سیزده فدائی منجی انسانهایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک

درمان خود ارضایی

سؤال:

مدتى است که به خودارضایى مبتلا شده ‏ام و نمى ‏دانم این عمل را چگونه ترک نمایم؟ خواهش مى ‏کنم براى رهایى از مشکل مرا راهنمایى کنید.

پاسخ:

«استمنا» یا خودارضایى، نوعى انحراف جنسى است که برخى از افراد به آن مبتلا مى‏شوند و در واقع مى‏خواهند نیاز جنسى خود را از این طریق تأمین کنند، غافل از اینکه این عمل، هم از نظر شرعى گناه محسوب مى‏شود و هم پیامدهاى روانى - جسمانى نامطلوبى دارد!

متاسفانه بسیاری از مردم به این گناه زشت معتادند و از گناه بودن و از مضراتش و حتی نام این عمل بی خبرند.

آیا منع دختر و پسر از ارتباط آزاد موجب حرص بیشتر آنها می شود؟؟

سؤال:

چرا شما دختر و پسر را از ارتباط آزاد منع می کنید؟! " الانسان حریص علی ما منع منه"، یعنی انسان حریص است بر آن چیزی که او را منع کنند. شما هر چه بیشتر منع کنید کمتر به نتیجه می رسید! اگرمی خواهید جامعه ای سالم داشته باشیم باید حساسیت دختر و پسر را نسبت به یکدیگر کم کنیم؟؟

جواب:

چگونگی ارتباط دختر و پسر از نظر اسلام

آدمی در 2 جنس زن و مرد آفریده شده است و خداوند گرایش این دو جنس به یکدیگر را در نهاد آنها سرشته است طبیعت انسان، عرف جامعه و شریعت اسلام هم بر این گرایش صحه گذاشته و آن را به عنوان بدیهی ترین اصل فطرت پذیرفته است؛ اما ارتباط دختر و پسر پیش از ازدواج چگونه و حد و حدود آن کدام است؟ مبنای این ارتباط چیست و چگونه می توان حد و مرز آن را تعیین کرد. باید بدانیم مبنای ارتباط دختر و پسر از نظر دین اسلام چیست.

چهل حدیث تصویری امام رضا (ع) (پاورپوینت)

إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا. 
اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌شناختند ، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند. 
معانی الأخبار، ص 180
دانلود: 

راه کسب آوردن محبوبیت در بین مردم

از نتایج ترک گناه

امام حسن عسکرى‏ علیه‏ السلام:

 مَن کانَ الوَرَعُ سَجِیَّتَهُ وَالکَرَمُ طَبیعَتَهُ وَالحِلمُ خَلَّتَهُ، کَثُرَ صَدیقُهُ وَالثَّناءُ عَلَیهِ، وَانتَصَرَ مِن أعدائِهِ بِحُسنِ الثَّناءِ عَلَیهِ.

 هرکه پارسایى (دوری از گناهان) خوى او، کرمْ سرشت او و بردبارىْ صفتش باشد، دوستش زیاد و ستایشش بسیار گردد و در برابر دشمنانش، ستایش نیکوى دیگران یارى‏اش مى‏دهد.

أعلام الدین: 314، بحار الأنوار: 78/ 379/ 4.

نماز خواندن در دل شب

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:

إنَّ العَبدَ إذا تَخَلّى بِسَیِّدِهِ فی جَوفِ اللَّیلِ المُظلِمِ و ناجاهُ، أثبَتَ اللّهُ النورَ فی قَلبِهِ ... ثُمّ یقولُ جَلَّ جلالُهُ لِملائکَتِهِ: یا ملائکَتی، انظُرُوا إلى عَبدِی، فقد تَخَلّى بی فی جَوفِ اللَّیلِ المُظلِمِ و البطّالونَ لاهُونَ، و الغافِلونَ نِیامٌ، اشهَدُوا أنّی قد غَفَرتُ‏ لَهُ‏.

 هرگاه بنده در دل شب تار با سروَر خود خلوت کند و با او به راز و نیاز پردازد، خداوند دلش را نورانى گرداند ... سپس به فرشتگانش گوید: «اى فرشتگان من! به بنده‏ام بنگرید که در دل شب تار که هرزه درایان به لهو سرگرمند و غافلان خفته‏اند، با من خلوت کرده است. گواه باشید که من او را آمرزیدم».

میزان الحکمه،ج‏6  ،ج  338،حدیث 10900. 

نهی قرآن از دوستی با جنس مخالف

فرمایش امام باقر علیه السلام‏ درباره آیه «وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ». «و به کارهاى زشت، چه آشکار و چه پنهان، نزدیک مشوید».( الأنعام: 151.)

إنّ ما ظَهَرَ هو الزِّنا و ما بَطَنَ هو المُخالَّةُ

زشتى‏ آشکار، زناست و زشتى پنهان، داشتن رابطه دوستانه [با نا محرم‏].

میزان الحکمه،ج‏4، 273،حدیث: 6792.

چهل حدیث « زبان، کلید خوبی‌‏ها و بدی‌ها »

قرآن کریم :

قولوا لِلنّاسِ حُسْنا؛ [سوره بقره، آیه ۸۳]

با مردم به زبان خوش سخن بگویید.

کثیف‎ترین گناهان‏

امام صادق علیه السلام:

أقذَرُ الذُّنوبِ ثلاثةٌ: قَتلُ البَهیمةِ، و حَبسُ مَهرِ المرأةِ، و مَنعُ الأجیرِ أجرَهُ.

چه گناهانى را خدا نمى بخشد؟

پاسخ:
در روایات مىخوانیم: «اتّقوا المُحقّرات من الذّنوب فانّها لاتغفر»
 از گناهان بی اهمیت شمرده شده پرهیز کنید که بخشیده نمى شوند.

چهار بی معرفتی علت ارتکاب گناه توسط انسان

علل ارتکاب انسان مومن به گناه

گناهانی که از فرد گناهکار صادر می شود دو حالت دارد: یا مصداق گناه در ترک امرواجبی بود که او ترک کرد یا مصداقش ارتکاب  امر حرامی است که کار منهی را مرتکب می شود.

مصداق گناه چه اولی باشد یا دومی در هر دو صورت عنوان گناه اتفاق می افتد.

استعجال (بی صبری در اجابت دعا)

اکسی که دعا می کند و از درگاه خداوند درخواستی دارد چون خواسته اش برآورده نمی شود و دعایش مستجاب نمی گردد، ممکن است گمان کند که نظر رحمت خداوند از او برگشته است و ناامید گردد.

از آثار شوم گناه

اگر جلوی خود را در ارتکاب معاصی نگیریم، حالمان به انکار و تکذیب و استهزا به آیات الهی، و یا به جایی می رسد که از رحمت خدا ناامید می شویم!

در محضر بهجت:۱/۱۹۳

پذیرش توبه تا آخرین لحظه

پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله):

إنَّ اللّهَ تعالى یَقبَلُ‏ تَوبَةَ العبدِ ما لَم یُغَرْغِرْ.

 خدای تعالی توبه بنده را پیش از آنکه نفسش به شماره افتد می‌پذیرد.

کنز العمّال: 10187.

بزرگترین گناهان نزد پروردگار متعال

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:

 لَن یَعمَلَ ابنُ آدَمَ عَملًا أعظَمَ عِندَ اللّهِ تبارکَ و تعالى مِن رَجُلٍ قَتَلَ نَبیّا أو إماما، أو هَدَمَ الکَعبَةَ التی جَعَلَها اللّهُ عزّ و جلّ قِبلَةً لِعِبادِهِ، أو أفرَغَ ماءَهُ فی امرَأةٍ حَراما.

آدمیزاد هیچ کار [گناهى‏] نکرد که نزد خداوند تبارک و تعالى سنگین‏تر از این باشد که پیامبرى یا امامى را بکشد، یا کعبه را، که خداوند عزّ و جلّ قبله بندگان خود قرار داده است، ویران کند، یا به حرام، نطفه اش را در رحم زنی قرار دهد.

میزان الحکمه، ج‏5،40،حدیث: 7834.

احکام مأمور خرید

معمولا هر شرکت یا اداره ای افرادی را به عنوان مأمور خرید برای تهیه مایحتاج خود استخدام می کند، در این پست به احکام مربوط به این افراد پرداخته می شود:

پیشنهاد رشوه به حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام

در نهج البلاغه علی‌علیه السلام بعد از آنکه داستان برادرش عقیل را که فقیر شده بود و نزد امام‌علیه السلام آمده تا چیزی بگیرد، را نقل نموده می‌فرماید:

حکم دستمزد برای تراشیدن ریش

سئوال: اجرت گرفتن بابت تراشیدن ریش چه حکمی دارد؟

جواب: پولی را که پیرایش گر و تراشنده ی ریش به عنوان اجرت می گیرد حرام است.

چرا که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

اذا حرم الله شیئاً حرم ثمنه.

وقتی خدا چیزی را حرام نموده اجرت آنرا نیز حرام کرده است.

موسیقی در قرآن 2

محمّدبن مسلم نقل مى‏کند که از امام باقر علیه‏ السلام شنیدم که فرمود:

الغناء ممّا وعداللّه‏ علیه النار، و تلا هذه الایة: «و من النّاس من یشترى لهوالحدیث لیضل عن سبیل اللّه‏...»؛[1]

غنا از آن گناهانى است که خدا بر آن وعده‏ىِ آتش داده است و در این آیه آمده است که: «و از مردم کسانى هستند که سخن لهو را مى‏خرند تا از راه خدا گمراه کنند».[2]

موسیقی در قرآن 1


فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» حج/51

از بت‏هاى پلید و «سخن زور» اجتناب کنید.

زید شحام نقل می کند: از امام صادق علیه‏السلام در باره‏ىِ این قول خداى عزّ و جل که«واجتنبوا قول الزور؛ از قول زور اجتناب کنید» پرسیدم، حضرت فرمود:

قول الزور الغناء؛(1) قول زور همان غناست.(2)

در روایتى صحیح از امام صادق علیه‏السلام نقل شده است که در تفسیر این آیه فرمود:

منه قول الرجل للذى یغنّى اَحْسَنْتَ؛(3) از جمله [مصادیق] قول زور، سخن کسى است که به غناکننده مى‏گوید: احسنت.

پاورقی:

1 . وسائل، ج12، ص225، باب 99 از ابواب ما یکتسب به، حدیث 2

2 . روایاتى دیگر به همین مضمون از امام صادق علیه‏السلام با طرق مختلف نقل شده‏است که در کتاب وسائل الشیعه، ج12، باب 99، از ابواب «ما یکتسب به» احادیث 8 و 9 آمده است. شیخ صدوق نیز در معانى الاخبار صفحه‏ىِ 349 روایتى نزدیک به این معنا آورده است.

3. سیدهاشم حسینى بحرانى؛ البرهان فی تفسیر القرآن، اسماعیلیان، قم، ج3، ص90

مطالعه بیشتر در: bit.ly/1RomVA3

سرزنش کننده و عیبجو نبود

کان لایذم احدا و لایعیره و لایطلب عورته لاعثراته
هرگز کسی را سرزنش نمی‏کرد و از او عیب نمی‏گرفت؛در جستجوی لغزشها و عیبهای مردم نبود.
منبع: مکارم الاخلاق، ص 11؛ بحار، ج 16، ص 152؛ سنن النبی، ص 14 - 17.i

کفاره گناهان

خداوند اراده اش این است که بندگانش پاک به ملاقات او روند، برای پاک شدن بندگان راه های مختلفی وجود دارد که قسمتی در اختیار بندگان است (مثل توبه و انجام اعمال صالح) و قسمت دیگر در اختیار او نیست.

برای این پاک کننده های گناهان تعابیر مختلفی در روایات وجود دارد از جمله کفاره، محو کننده، موجب مغفرت، تبدیل کننده به حسنات و ... که همانطوری که از ظاهر این تعابیر پیداست بعید است همه آنها به یک معنی باشند.

به هر حال ما از تعبیر کفاره گناهان شروع کردیم و اینکه چه چیزهایی کفاره گناهان هستند!

عاقبت سرزنش مردم بخاطر عیوب آنها

خدا می بیند و می پوشاند

امّا مردم نمی بینند و فریاد می زنند

امام صادق علیه السلام:

تفسیر اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُنْزِلُ الْبَلَاء (گناهانی که باعث نزول بلا می شوند!)

امام سجاد علیه السلام:

وَ الذُّنُوبُ الَّتِی تُنْزِلُ الْبَلَاءَ تَرْکُ إِغَاثَةِ الْمَلْهُوفِ وَ تَرْکُ مُعَاوَنَةِ الْمَظْلُومِ وَ تَضْیِیعُ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ

گناهانی که باعث نزول بلا می شوند:

  1. ترک فریاد رسی نسبت به انسان دل سوخته ی گرفتار، و
  2. ترک یاری مظلوم، و
  3. ضایع کردن امر به معروف و نهی از منکر.

تفسیر اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ (گناهان مانع اجابت دعا)

امام سجاد علیه السلام:

وَ الذُّنُوبُ الَّتِی تَرُدُّ الدُّعَاءَ سُوءُ النِّیَّةِ وَ خُبْثُ السَّرِیرَةِ وَ النِّفَاقُ مَعَ الْإِخْوَانِ وَ تَرْکُ التَّصْدِیقِ بِالْإِجَابَةِ وَ تَأْخِیرُ الصَّلَوَاتِ الْمَفْرُوضَاتِ حَتَّى تَذْهَبَ أَوْقَاتُهَا وَ تَرْکُ التَّقَرُّبِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْبِرِّ وَ الصَّدَقَةِ وَ اسْتِعْمَالُ الْبَذَاءِ وَ الْفُحْشِ فِی الْقَوْلِ

گناهانی که باعث عدم استجابت دعاست:

  1. بدی نیت
  2. آلودگی باطن (بد ذاتی)
  3. دورویی و نفاق با برادران دینی،
  4. باور نداشتن اجابت دعا از جانب خدا،
  5. تاخیر نماز واجب تا از بین رفتن وقت آن،
  6. ترک نیکی هایی که سبب تقرب به حق است،
  7. ترک صدقه،
  8. ناسزا و فحش در گفتار.

خدایا نگاهم برای توست!


قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ
به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند!
نور/30

یَا عَلِیُّ کُلُّ عَیْنٍ بَاکِیَةٌ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ إِلاَّ ثَلاَثَ أَعْیُنٍ عَیْنٌ سَهِرَتْ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ وَ عَیْنٌ غُضَّتْ عَنْ مَحَارِمِ اَللَّهِ وَ عَیْنٌ فَاضَتْ مِنْ خَشْیَةِ اَللَّهِ.

یَا عَلِیُّ طُوبَى لِصُورَةٍ نَظَرَ اَللَّهُ إِلَیْهَا تَبْکِی عَلَى ذَنْبٍ لَمْ یَطَّلِعْ عَلَى ذَلِکَ اَلذَّنْبِ أَحَدٌ غَیْرُ اَللَّهِ.

سفارش رسول خدا صلی الله علیه و آله به أمیر المؤمنین علیه السّلام :

اى على! همۀ دیدگان در روز قیامت گریانند مگر سه دیده: آنکه در راه خدا بیدارى کشیده، دیده‌اى که از حرام‌هاى الهى بر هم نهاده شده، و دیده‌اى که از بیم خدا بسیار اشک ریخته است.

اى على! خوشا چهره‌اى که خدایش مى‌بیند بر گناهى مى‌گرید که کسى جز خدا از آن گناه مطّلع نیست.

تحف العقول، ص8

امام صادق علیه السّلام فرمودند:
اَوَّلُ النَّظَرَةِ لَکَ وَ الثّانیَةُ عَلَیکَ وَ لا لَکَ وَ الثّالِثَةُ فیهَا الهَلا؛
نگاه اول [ناخودآگاه به نامحرم] براى تو [حلال] است و نگاه دوم ممنوع است و حرام و نگاه سوم، هلاکت بار است.
من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 474
 
 
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله :
إیّاکُم وَ فُضولَ النَّظَرَ فَإنَّهُ یَبذُرُ الهَوَی وَ یولِّدُ الغَفلَهَ
از نگاه های اضافی بپرهیزید چرا که تخم هوس می پراکند و غفلت می آورد
عده الداعی ص 313 - بحارالانوار(ط-بیروت) ج69 ، ص 119
 
حضرت علی ـ علیه السلام ـ درباره مواظبت و حفاظت از چشمها فرمود:
«لَیْسَ فِی الْبَدَنِ‌ شَیءٌ اَقَلَّ شٌکراً مِنَ الْعَیْنِ فَلا تُعطوها سٌؤلَها فَتَشْغَلکُم عَنْ ذِکْرِ اللهِ‌ عَزَّ وَجَل»
چیزی در بدن کم سپاستر از چشم نیست، خواسته اش را ندهید که شما را از یاد خدا باز می دارد
بحارالانوار، ج 101، ص 35.

اندوه دراز در ادامه لذتی زود گذر

رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) :

«رُبَّ شَهْوَة ِساعَةٍ تُورِثُ حُزْنَاً طَوِیلَاً»
چه بسا خواهش و لذتی زودگذر که اندوهی دراز بر جای گذارد.
شما را به خدا آیا واقعا می ارزد!؟؟؟

میزان الحکمه، ج4، ص3480.

خودبینی مانع کمال

شخصى سوار بر اسب به نهرى رسید که آب کمى داشت و اسب مى‏توانست به راحتى از آب عبور کند لکن اسب ایستاد. صاحب اسب هرچه افسار حیوان را کشید، اسب جلو نرفت، به پشت او کوبید باز هم اسب نرفت. مرد حکیمى که این صحنه را مشاهده مى‏کردبه او گفت: آب را گل آلود کن، اسب از نهر رد مى‏شود. او آب را گل کرد، اسب حرکت کرد و از نهر گذشت. صاحب اسب، حکمت این کار را پرسید، مرد حکیم گفت: آب که تمیز است، اسب خود را در آب مى‏بیند و حاضر نمى‏شود پا روى خود بگذارد، لذا حرکت نمى‏کند.

انسان‏هایى هم که خود را ببینند (مقام خود، منافع خود، قبیله خود، حزب خود و...) حاضر نمى‏شوند پا روى آن بگذارند، لذا حرکت و تکاملى ندارند.

تمثیلات حاج آقا قرائتی

17 اثر شوم دیدن عکس و فیلم مستهجن


یکی از قدرتمندترین نیازها و غرایزی که در انسان وجود دارد غریزه جنسی است. نیاز جنسی مانند نیاز به آب و غذا از نیازهایی است که بایستی از روش صحیح ارضاء گردد.


فحشا

از نظر علم و تجربه ثابت شده است که یکی از عوامل اصلی و ناخودآگاه تحریک و ترشح غدد و هورمونهای جنسی، نگاه است. نگاه به نامحرم هر چند اگر بدون قصد تلذّذ باشد عمل طبیعی و غریزی خود را انجام می دهد و زمینه تحریک شهوت انسان را در زمان نگاه یا بعد از آن ایجاد می کند. تحریک غریزه جنسی به گونه نامشروع نیز آثار شوم و نکبت بار فراوانی بر ابعاد مختلف انسان و جامعه بشری ایجاد می نماید. اسراف، انحراف و هدر رفتن نیروهای فکری ، اجتماعی و معنوی انسان، زمینه سازی سردی روابط خانوادگی (شخصی که نگاه خود را کنترل نمی کند با یک همسر ارضا نمی شود)، حالت حسرت و ناکامی، از دست دادن آرامش روانی، میل به گناه (لواط، زنا ، استمناء و....) و بالاخره گرایش به گناهان مختلف از جمله آثار سوء نگاه حرام است که در عرصه زندگی فردی، خانوادگی و اجتماع ظاهر می گردد. امام علی علیه السلام می فرماید چشم، پیش قراول دل، جلودار فتنه، دام شیطان و نگاه حرام سبب کاشتن بذر شهوت و نهال گناه (زنا و لواط و استمناء و ...) است.[1] نگاه به نامحرم باعث سختی زندگی و زیادی حسرت و افسوس است. قران کریم در این مورد می فرماید: « قُلْ لِلْمُۆْمِنینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِک أَزْکى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یصْنَعُونَ [2] به مۆمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ کنند این براى آنان پاکیزه‏تر است خداوند از آنچه انجام مى‏دهید آگاه است! »

سخنان قابل بازگشت نیستند

اسکناس به صورت راحت وارد قلک می شود ، اما به صورت راحت از آن خارج نمی شود ، گاهی به شکستن و خرد شدن آن هم می انجامد ، ذهن آدم ها هم مثل قلک عمل می کند ، حرفها راحت وارد می شوند ، اما به شکل راحت خارج نمی شوند ، گاهی کسی در سالهای قبل ، یک حرفی از شما شنیده ، هنوز که هنوزه در دل دارد و هر گاه به یاد می آورد ، رنجیده خاطر می شود ،

به همین خاطر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می کوشید که ، حیاء و رحمت در بین انسانها حاکم باشد ، همه حریم همدیگر را نگاه دارند ،  مجلس حیاء مجلسی که پیامبر (ص) در آن حضور داشت ، حیاء وحرمت هم حضور داشت ، همه حریم ، هم دیگر را رعایت می کردند ، هیچکس ، کس دیگر را به باد ناسزا نمی گرفت.

زندانی کننده زبان

اگر بچه ها نخ بادکنک را خیلی باز کنند ، بادکنک بالا و بالا می رود ، میدان دار می شود دیگر این بچه ها هستند که ، بایدبه دنبال آن بروند ، آنها به دنبال بچه ها نمی آیند ، زبان هم مثل بادکنک است اگر به آن میدان وجولان بدهیم ، از دست ما می رود و میدان دار می شود ، طرف می گوید ، می خواستم این حرف را نزنم ، دست خودم نبود ، یعنی زبان ، میدان را از من گرفت ، به همین دلیل ، پیامبر (صلی الله علیه و آله) ، هیچ گاه به زبان خود میدان نمی داد ، کانَ یخزُنُ لسانَهُ الا عمّا یَعنِیه [بحار الانوار ج 16 ص 148] ، زبانش را زندانی کرده ، مگر اینکه بخواهد سخن مفیدی را بر زبان داشته باشد ، چون می دانست ، که اگر زبان میدان پیدا کند ، میدان را از انسانی خواهد گرفت ، چشم هم همین طور است ، دل و افکار آدم هم همین حالت را دارد خیلی به اینها میدان و یا قدرت جولان ندهید.

اسوه کم گویی و گزیده گویی

ماهی ها میلیون ها تخم می ریزند ، اما فقط چند ماهی از دل آنان بیرون می آید، خیلی از ما آدم ها هم همان حالت تخم ریزی ماهی ها را داریم ، خیلی حرف می زنیم ، اما حرفی که مفید باشد و ضرورت داشته باشد ونیاز به آن باشد و مفید باشد ، خیلی کم است.

 یکی از ویژگیهای پیامبر اکرم (ص) همین بود ، «لا یَتَکَلَّمُ فِی غَیْرِ حَاجَةٍ »[1] در وقتی که ضرورتی نداشت ، سخنی نمی گفت ، سخن هایی می گفت که ، ضروری باشد ، نیاز باشد و یا نیازی را رفع بکند.

 سخن گفتن مثل پاشیدن بذر است ، یک کشاورز در هر جایی ، هر بذری را نمی کارد ، انسان هم در هر جایی نباید ، هر حرفی را بزند.

 


[1] سنن النبی ص13.

تبدیل گناه به حسته با وجود چهار خصلت/ پوستر

حضرت محمد صلی الله علیه و آله‏:
أَرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ وَ کَانَ مِنْ قَرْنِهِ إِلَى قَدَمِهِ ذُنُوباً بَدَّلَهَا اَللَّهُ حَسَنَاتٍ‏ اَلصِّدْقُ وَ اَلْحَیَاءُ وَ حُسْنُ اَلْخُلُقِ وَ اَلشُّکْرُ    
چهار چیزند که در هر که باشند و از سر تا پایش گناه باشد خدا همه آن گناهان را به حسنه تبدیل کند: راستگوئى و حیاء و خوش خلقى و شکرگزارى.

ماهیت غیبت و فرق آن با تهمت


امام کاظم علیه السّلام فرمودند:
مَنْ ذَکَرَ رَجُلاً مِنْ خَلْفِهِ، بِما هُوَفیهِ مِمّا عَرَفَهُ النّاسُ لَمْ یَغْتَبْهُ، وَمَنْ ذَکَرَهُ مِنْ خَلْفِهِ، بِما هُوَ فیهِ مِمّا لا یَعْرِفُهُ النّاسُ اِغْتابَهُ، وَمَنْ ذَکَرَهُ بِما لَیْسَ فیهِ فَقَدْ بَهَتَهُ؛

هر کس پشت سر دیگرى، چیزى بگوید که در او هست و مردم هم آن را مى دانند، او را #غیبت نکرده است. هر کس پشت سر او چیزى بگوید که در او هست ولى مردم آن را نمى دانند، غیبتش را کرده است. و هر کس چیزى درباره کسى بگوید که در او نیست، به او #بهتان ( #تهمت )زده است.

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُنْزِلُ النِّقَمَ (گناهانی که باعث نزول نقمت، خشم و عذاب خدا میشود.)


خدایا  ببخش و بیامرز برای من آن گناهانی را که باعث نزول نقمت، خشم  و عذاب تو میشود.

امام سجاد علیه السلام:
وَ الذُّنُوبُ الَّتِی تُنْزِلُ النِّقَمَ عِصْیَانُ الْعَارِفِ بِالْبَغْیِ وَ التَّطَاوُلُ عَلَى النَّاسِ وَ الِاسْتِهْزَاءُ وَ السُّخْرِیَّةُ
گناهانی که باعث زوال نعمت است:
1.  با علم و عرفان به گناه مرتکب گناه شدن،
2.  تعدی و تجاوز به حقوق مردم،
3.  بِهِمْ‏ ریشخند کردن انسان ها،
4.  مِنْهُمْ خوار نمودن افراد.

منبع: معانی الاخبار، مرحوم صدوق ص 270-271.

فرصتی استثنایی برای آمرزش گناهان

از فضائل شب جمعه


امام صادق علیه السلام فرمودند:

الصَّدَقَةُ لَیلَةَ الجُمُعَةِ ویَومَها بِأَلفٍ، وَالصَّلاةُ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِهِ لَیلَةَ الجُمُعَةِ بِأَلفٍ مِنَ الحَسَناتِ، ویَحُطُّ اللّهُ فیها ألفا مِنَ السَّیِّئاتِ، ویَرفَعُ فیها ألفا مِنَ الدَّرَجاتِ. وإنَّ المُصَلِّیَ عَلَى النَّبِیِّ وآلِهِ فی لَیلَةِ الجُمُعَةِ یَزهَرُ نورُهُ فِی السَّماواتِ إلى یَومِ السّاعَةِ، وإنَّ مَلائِکَةَ اللّهِ عز و جل فِی السَّماواتِ لَیَستَغفِرونَ لَهُ، ویَستَغفِرُ لَهُ المَلَکُ المُوَکَّلُ بِقَبرِ رَسولِ اللّهِ صلى الله علیه و آله إلى أن تَقومَ السّاعَةُ.

صدقه دادن در شب و روز جمعه، برابر با هزار کار نیک است، و صلوات فرستادن بر محمّد و خاندان او در شب جمعه، برابر با هزار کار نیک است و در آن شب، خداوند، هزار گناه [از درود فرستنده‏] مى‏زُداید و هزاردرجه [او را] بالا مى‏برد.نور درود فرستنده بر پیامبر و خاندان او در شب جمعه، تا روز قیامت در آسمان‏ها مى‏درخشد و فرشتگان خداى عز و جل برایش طلب آمرزش مى‏کنند، و فرشته گماشته شده بر قبر پیامبر خدا، تا قیامِ قیامت، برایش آمرزش مى‏طلبد.

منبع: نهج الذکر، ج‏4، ص: 210 تا 222
بیشتر ببینید :http://bit.ly/1ON94hZ  

زنبور آلوده را به کندو راه نمی دهند!

بهشت به کندو می ماند. در کندو آنهایی را راه می دهند که بر روی گلهای بدبو ننشسته و از هیچ چیز جز شهد گل، تغذیه نکرده باشند. پس انسان باید مراقب و مواظب باشد و باور کند که هر کجا نمی تواند بنشیند و از هر لقمه ای نمی تواند تغذیه کند، چون اگر چنین کند پیش از اینکه وارد کندو شود او را دو نیم خواهند کرد.

مردگانی در میان زندگان

 

وَ مِنْهُمْ تَارِکٌ لاِنْکَارِ الْمُنکَرِ بِلِسَانِهِ وَقَلْبِهِ وَیَدِهِ فَذلِکَ مَیِّتُ الاْحْیَاءِ[1]
و هرکس با قلب، دست و زبان خود نهی از منکر را ترک کند مرده‌ای در میان زندگان است


[1] . نهج‌البلاغه، حکمت 374

 

تفسیر الهم اغفرلی الذُّنُوبُ الَّتِی تَهْتِک الْعِصَم (گناهانی که پرده‌ عصمت را می درند!)

اللّهمّ اغفر لى الذّنوب الّتى تهتک العصم یعنی خدایا ببخش و بیامرز برای من آن گناهانی را که پرده های عصمت را پاره مینماید و از بین میبرد.

در این فراز از دعای شریف کمیل عصم جمع عصمت است و عصمت به معنی منع میباشد و مراد از آن در این فراز از دعای کمیل

  • یا موانع نزول عقوبات است و
  • یا موانع اطلاع ملائکه بر اعمال بنده است.بنابراین مراد از  الذّنوب الّتى تهتک العصم آن گناهانی است که موانع نزول عقوبات را از بین میبرد و باعث نزول عقاب میشود
  • و یا منظور گناهانی است که موانعی که میان بنده و ملائکه است را از بین میبرد و باعث مفتضح شدن و رسوا شدن بنده نزد آنها میشود.

کراهت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ازسلام بی مورد به زنان جوان!

حضرت امام صادق علیه السلام :

کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یُسَلِّمُ‏ عَلَى‏ النِّسَاءِ، وَ کَانَ یَکْرَهُ أَنْ یُسَلِّمَ عَلَى الشَّابَّهِ مِنْهُنَّ، وَ یَقُولُ: أَتَخَوَّفُ أَنْ یُعْجِبَنِی صَوْتُهَا ، فَیَدْخُل‏ عَلَیَّ أَکْثَرُ مِمَّا أَطْلُب‏ مِنَ الْأَجْر

امیر المؤمنین علیه السلام به زنان سلام می کرد ولی خوش نداشت که زن های جوان سلام کند، و می فرمود: مى ‏ترسم آوازش مرا خوش آید، و زیادتر از آن اجرى که می جویم (گناه) به من رسد.[1]

نکته:

وقتے که مولامون از سلامے بے مورد به نامحرم بیم داشتند!

باید به ضرورت خیلے از پیام ها و صحبتهامون با نامحرم  دقت کنیم !

بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ.
گناهان بیماری‎اند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
با توجه به حدیث شریف بیماری جامعه ما و افراد آن گناه است و بدترین بیماری آن است که صاحب آن از وجودش مطلع نباشد یا آنرا بیماری نداند.
سعی بنده این است که به عنوان یک طلبه علوم دینی به انجام وظیفه در جبهه جهاد جنگ نرم به معرفی مصادیق، ریشه ها و علل بروز گناهان، آثار و عواقب دنیوی و اخروی، معرفی راه های پیشگیری و درمان گناه بپردازم.
در ضمن محوریت با بحثهای گناهان شایع و مبتلی به است.
باشد که مرضی رضای پروردگار متعال و باعث خشنودی مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود.
موضوعات
پیوندها

طراح و مدیر سایت:سید محمد علوی زاده

کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و افزودن لینکش سایت باعث امتنان و مسرت است و بدون آن بلامانع.